Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 01 oktober 2020

Filtrerade rörelser

2006-11-15

Fakta:

Namn: Filter
Koreografi: Sanna Söderholm
Plats: Kulturhuset, Stockholm
» http://www.kulturhuset.stockholm.s

Skärande högt ljud och ljus lika starkt som om gud öppnade himlaporten. Mot
slutet av sitt debutsolo Filter är Sanna Söderholm placerad (utvald av Gud?)
mitt i en laserstråle. Hon stöter och vibrerar med varenda kroppsdel,
huvudet pockar stelt runt som en duvas. Ibland sätter hon händerna framför
ansiktet och slår frenetiskt runt med dem, blicken flackar uppmärksamt med.
Jag får känslan av att hon bombarderas av sinnesintryck omöjliga att värja
sig ifrån och förstärkta till olidligt maximum. Ungefär som ens känsliga
kropp kan kännas i nyvaket tillstånd. Då luften utanför täckkanten känns
iskall, morgonradion skränar som en dålig rockkonsert och apelsinjuicen får
en att bli illamående.

Kroppen som antenn, eller just ett filter och lager av minne. Sanna
Söderholm vill undersöka hur vi tar in information från verkligheten – genom
kroppen. Med precist, virtuosa rörelser gör hon små, små rörelser, så små
att man nästan inte uppfattar dem; i slowmotion och blixsnabbt.
Vardagliga
rörelser blir till neurotiskt dans. Jag tycker mig känna igen subtiliteten
och kärleken till rörelsen hos koreografer som Efva Lilja, Christina
Caprioli och Anna Koch.

Sanna Söderholm har lång erfarenhet efter att ha jobbat med bland annat
koreografer som Ina Christel Johannssen, Mårten Spångberg och Christina
Caprioli. Och kanske är det deras konceptuellt, intellektuella ingång till
scenkonsten som smittar av sig i Filter. Den minimalistiska scenografin, med
papprullar som skog. Och en ren som dyker upp över allt: kitschigt
projicerad på väggarna, inspringandes i en vägg (Sanna Söderholm själv med
grenar som horn) och darrandes bakom papprullarna.

Idén i Filter är intressant, även om den känns lite tidstypisk och
programmatisk. Trots det lakas idén och uppmärksamheten på kroppen ur ju
längre föreställningen pågår. I en del blir rörelserna till en orgie i
danssteg. Och helt plötsligt känns det som att jag sitter framför en modern
dansklass på Balettakademin. Ganska trist med andra ord. Mer av idé och
mindre dans hade kanske hottat upp Filter.

Josefine Wikström

Fler Föreställningar

Annonser