Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 27 september 2020

Sylfiden som seg streetdans

2006-10-05

Fakta:

Namn: Sylfiden
Koreografi: Steen Koerners
Författare: Clemens Telling
Regissör: Djamilla Hansen
Musik: Yo Akim Hjejle
Plats: Aveny-T, Köpenhamn
» http://www.aveny-t.dk

Steen Koerner har modigt skapat en hip hop-version av Sylfiden i en
fantastisk flott inramning, men det brister en smula i dramatiken.
Steen Koerner är en koreograf och iscenesänsättare med en brinnande kärlek
till romantikens baletter. Med stor succé skapade han 2003 sin prisbelönta
hip hop-version av Nøddeknækkeren till Aveny-T. Och nu är den dådkraftiga
streetdansaren och koreografen tillbaka på samma teater med en hip
hop-version av Bournonvilles Sylfiden. En balett, som med sitt känslomässiga
drama är klart svårare än Nøddeknækkeren omforma till hip hop-danseteater.
På samma sätt som hos Bournonville är historien centrerad kring den
fantasifulle James, som strax före bröllopet, avviker från sin utkårade Effy
för att istället följa sina drömmar. Och med en Effy, som här i hip
hop-utgåvan trippar runt i sirlig grå kjol och på förhand minutiöst har
fastlagt allt som ska ske framöver i äktenskapet, förstär man verkligen att
fritänkaren James flyr till skogs, där de lockande och farliga sylfiderna
bor. Hela fem hippa sylfider iklädda flotta färgstrålande tättsittande
helkrioppsdräkter med huvudhättor ser till att förvrida huvudet på James
med sina headspins, handståenden och snurrande tåspetsdans. Så
eftertryckligt att han i andra akten som genom ett trollslag, själv står i
sylfidkläder – precis som Teresina, som i Bournonvilles Napoli i den
erotiskt farliga, blå grottan i ett fantastiskt kostymbyte förvandlas till
en najad.
Som James är den allsidiga streetdansaren David Boyd en fin, uttrycksfull
dansare och habil sångare. Men långtifrån alla av Clemens rap-inspirerade,
rimmade texter ligger bra i munnen på vare sig James eller andra som har mer
eller mindre musikalpräglade sångstilar, som istället framhäver textens
banalitet.
Som vanligt är Clemens texter humoristiska, som till exempel James synar
sina felsteg och sjunger ”Jeg er modbydelig træt, hvor er min
fortrydelsesret.” Och riktigt bra fungerar texterna som rappas av Lukas
Forcchammer i rollen som prästens tänkande korgosse.
I Steen Koerners Sylfiden får Bournonvilles alltid underliggande religiösa
aspekt nämligen en kraftig ironisk betoning med närvaron av en
dubbelmoralisk präst i gestalt av en välspelande Morten Staugaard, som med
flott djup basstämma sjunger om att hålla kyrkan ren samtidigt som han
förgriper sig på korgossen.
Spåkvinnan Madge,gör sitt till för att James blir ett offer för sina egna
fantasier. Hon tolkas fint av den välsjungande Xenia Lach-Nielsen iförd
raffinerad kråk-liknande klänning. En av Henrik Vibskovs finaste
originalkostymer, i kollektionen som påminner om tecknade serier. Och Mille
Hoffmeyer Lefeldt är strålande som Effy, som slutligen gufter sig med James
rival Gurn, alias super-breakaren Osama Nasrallah.
Trots en del små battle-sekvenser i första akten mellan James och Gurn, är
dansdramat som helhet för svagt i denna akt. Först i andra akten får hip
hop-dansen på allvar chans att utvecklas riktigt dynamiskt, när de kvinnliga
sylfiderna triumferar över gruppen manliga landsbyggdsbor, där även electric
boogie-danseren Mori-516 och breakaren Wilber Urbina hela föreställningen
igenom gläder publiken med sin förträffliga dans.
Steven Scott har med sin ljus-scenografi skapat ett fantastiskt, flott
abstrakt scenrum i flera nivåer med fint djupperspektiv, sneda linjer, skäva
vinklar och reflekterande speglar. I gengälld är det inte något stort
scengolv, som dansarna har plats att utveckla sin dans på.
Som alltid i Steen Koerners föreställningar har Yo Akim Hjele också den här
gången komponerat en varierad och väl fungerande musik, och Linda Parenicova
tillför föreställningen poesi ved sitt vackra violinspel live på scenen.
Den imponerande inramningen och de många goda prestationerna till trots når inte
Steen Koerners Sylfiden ut till samma dramatiska höjder som
Nøddeknækkeren. Men som ungdomsföreställning är hip hop-versionen av
Sylfiden utan tvivel en fullträff.

Föreställningen spelas fram till 1 december.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser