Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 30 september 2020

Nunnornas maktkamp

2006-09-27

Fakta:

Namn: Klostret
Koreografi: Jo Strømgren
Musik: Mozart, Ruedi Krebs
Ensemble: Dansare: Guri Glans, Gunhild Aubert Opdal, Ulla Marie Broch
Plats: Pusterviksteatern, Göteborg
» http://www.jskompani.no

Med Klostret fortsätter den norske koreografen Jo Strømgren att undersöka
människor i instängda områden. Doken flaxar och nunnorna flyger i kampen om
makt och utrymme.

Jo Strømgren borrar sig allt djupare in i psyket hos människor som avskärmas
från yttervärlden. Det han finner omsätter han i lika skojfrisk som
avslöjande koreografi. Tidigare har vi sett hans skildringar av människor i
öknen (Ankomsten, från 1999) instängda byråkrater (Departementet, 2004) och
tappra sköterskor i ett övergivet fältsjukhus (Hospitalet, 2005).
I årets
nya dansverk Klostret sätter han kvinnor inom trons och religionens fasta
ramar på prov.
Tre nunnor lever i klostret under stränga ritualer och i ständig kamp med
varandra. Scenografin är asketisk, men allt som finns på scenen kommer till
finurlig användning i koreografin.
Strømgren leker friskt med kristendomens
symboler. Så förvandlas tvättvattnet med en rörelse raskt till heliga
droppar som stänker i vackra kaskader. Ett vanligt skrubbsår utvecklas till
droppande stigma och snåla måltider ställer brödet i fokus för den hårdaste
kampen.
För det är makten som bokstavligen kläs av i klostret, under glödlampans
karga ljus. Trons makt, gemenskapens makt och könets makt. Det blir en
brottningsmatch på liv och död där styrkeförhållandena när som helst kan
förändras. Spänningen är på topp under hela den timslånga föreställningen,
norrmannen Strømgren tar alla tillfällen att överraska oss, inte minst med
sin drastiska humor.
Det nonsensspråk han fört in i sin dans har kommit för att stanna, han ger
tonfallet en egen koreografi. I strömmen av ord som rinner genom Klostret
finns som vanligt ett och annat som går att uttyda, på något slags språk som
man tycker sig känna igen. Det är ett listigt sätt att skärpa
uppmärksamheten hos publiken.
Guri Glans, Gunhild Aubert Opdal och Ulla Marie Broch är skickliga
skådespelare med känsla för tajming lika väl som kraftfulla dansöser. De
vågar spela ut, på alla sätt. Mitt bland alla underfundigt berättade
detaljer ger de rörelsen stort och eget svängrum, nunnedoken flaxar,
systrarna flyger i full frustration.
Tidigare verk av Strømgren fastnade ibland i en småfånig, manlig vokabulär.
Både Hospitalet och Klostret har däremot kön och genus som spännande och
kryddstark komplikation. Och utgångspunkt hos kvinnorna, värt att notera.
Med Klostret avtäcker Jo Strømgren ännu en avstängd yta i världen. Den
vittomfattande turnén innehåller för Sveriges del bara de två redan spelade
septemberkvällarna på Pustervik i Göteborg. Synd om alla er som inte kunde
gå i kloster där!

Lis Hellström Sveningson

Fler Föreställningar

Annonser