Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 27 maj 2024

Skämt och skoj på Lantbrukskollektivet

2006-09-19

Fakta:

Namn: Den klara bäcken
Koreografi: Alexej Ratmanskij
Ensemble: Balsjojbaletten och Det Kongelige Kapel under ledning av Pavel Sorokin
Plats: Operaen, Holmen
» http://www.operaen.dk

Bolsjoj Balletten brer ut sig med skämt, skoj och massor av mimik i Alexej
Ratmanskijs raffinerade och skojiga version av Sjostakovitj-baletten Den
klara bäcken
.
En manlig dansare, som klär ut sig som sylfid och en traktorförare som
cykler runt på scenen utklädd till hund. Detta är bara några av de många
skämt som äger rum i baletten Den klara bäcken som koreografen Fjodor
Lopukhov tillsammans med librettisten Andrian Piotrovsjij skapade till
Sjostakovitjs nykomponerade musik 1935.
Succén ägde rum hemma i Leningrad. Men även om balletten utspelar sig under
en skördefest i något för Sovjettiden så politiskt korrekt som ett lantbrukskollektiv,
föll baletten inte Stalin i smaken och kritiken av baletten i partiorganet
Pravda blev hård då den sattes upp i Moskva 1936. Baletten förbjöds,
librettisten hamnade i Gulag och både Lopuchovs och Sjostakovitjs karriärer
skadades svårt.
Aleksej Ratmanskij gjorde 2003 – året innan han blev balettchef på
Bolsjojteatern, en väldigt lyckad ny koreografi till Den klara bäcken, med
stort raffinemang och humor i stegen, som väl matchar Sjostakovitjs
nyansrika musik. Det är ett utsökt underhållande nöje att få uppleva
Balsjojbaletten i just detta verk. Dels för att den behandlar rysk historia
och kultur på gott och ont, dels för att kompaniets med sin förnäma teknik
sprudlar av dansglädje i den underhållande förväxlingskomedin, som är
proppfull av fina steg.
Efter att ha upplevt Bolsjojbalettens kyliga och dramatiskt vaga Svansjön i
Grigorovitjs koreografi, är det fantastiskt att få se dansarna utvecklas i
humoristiska infall, mimik och gestik i den dramaturgiskt klara och
fartfyllda berättelsen.
Det var just de två fina Bolsjojstjärnorna Svetlana Lunjkina och Maria
Alexandrova, som har dansat huvudroller i Svansjön, som i lördagens
föreställning som dansade agronomens fru Zina, respektive ballerinan som
gästar Den klara bäcken under skördefesten. De två kvinnor som har en
gemensam historia i balettens värld, vilket naturligtvis ger tillfälle till
massor av virtuos dans. Men agronomen som inte känner till sin hustrus
tidigare bakgrund, blir olyckligtvis betagen av den gästande ballerinan. Och
så börjar hela eländet, där det till slut, i likhet med i Bournonvilles
Livjægeren på Amager, slutar med att mannen blir dragen vid näsan av sin
fru i en maskeraddans.
Uppenbarligen har Ratmanskij under sina år vid Den Kongelige Ballet tagit
starka intryck av Bournonvilles berättarstil och karaktärsteckningar. När
skördefestens manliga gästdansare ikläder sig vit ballerinakjol och och
snurrar runt i tåspetsskor, för att driva gäck med kollektivets gamle
gästande sommargäst , utgör han en fantastisk parodi på
Bournonvilles Sylfid-figur. Sergej Filin, som i Svansjön dansade en skygg
ung prins, är enastående komisk i sin dragroll.
När hela kompaniet med glimrande livsglädje ikläder sig roller av ryska
bönder i folkloristiskt inspirerad dans är det nästan som att uppleva ett
Napoli i rysk tappning, medan tankarna går till Galeottis Amor og
Balletmesterens Luner
, när kollektivets gamla par försöker sig på
ungdomlig dans.
Hela baletten är fullspäckad med fina karaktärsteckningar.
Det är ett riktigt scoop, att Aleksej Ratmanskij har blåst nytt liv i Den
klara bäcken, som självklart är som upplagd för att uppföras här till
Sjostakovitjs 100-årsdag. Och det var verkligen saliggörande att få uppleva
den under Bolsjojbalettens gästspel tillsammans med Svansjön, så att man får
en klar bild av det ryska kompaniets stora konstnärliga spännvid.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser