Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 18 januari 2021

Virtuosa ryska svanar

2006-09-08

Fakta:

Namn: Svansjön
Koreografi: Jurij Grigorovitj
Ensemble: Bolsjojbaletten, dirigent Pavel Sorokin
Plats: Operaen, Holmen
» http://www.kglteater.dk

Bolsjoj Baletten briljerar med sin överlägsna teknik, flotta kroppslinjer
och fina formationer i Jurij Grigorovitjs dramatiskt vaga version av
Svansjön.
Svansjön är inte bara en rysk balettklenod. Det är själva kvintessansen av
klassisk romantisk balett. Och sedan den framfördes för första gången på
Bolsjojteatern 1877 har Svansjön dansats i ett otal såväl klassiska som
moderna versioner.
Jurij Grigorovitj skapade sin första version av Svansjön till Bolsjoj
Balletten 1969. Men det är hans nya iscensättning från 2001 som
Bolsjojbaletten nu presenterar på sitt gästspel i Danmark, som startade med
stor bravur på Operan den 5 september.
Grigorovitj, anser själv att han har skapat om Svansjön från en sagoform
till en romantisk novellform, Den ursprungliga trollkarlen, Von Rothbart, är
hos Grigorovitj en mörkklädd personifiering av den gestalt, som vi i
inldningen ser dansa synkront med prinsen bakom hans rygg.
Precis som i
många andra nyare iscensättningar låter Grigorovitj Prinsen vara balettens
hjälte, och det är i hans drömvärld som baletten äger rum.
Men dessa tilltag till trots och olika koreografiska ändringar visavi
Tjajkovskijs musik, framstår ändå Grigorovitjs Svansjön i Simon Virsaladzes
vackra kostymer och dekorationer, som en mycket traditionell föreställning.
Dramat blir heller aldrig särskilt starkt i denna version på grund av att
att de mimiska elementen är starkt nertonade.
I gengälld är själva dansen det som funkar bäst, med det ryska kompaniet i
toppform på scenen.
På grund av att Svetlana Sacharova var skadad, blev det under
premiärkvällen Maria Alexandrova och hennes lag, som vi fick se. Med en
stålsäker teknik och en fin musikalisk frasering intog Maria Alexandrova
scenen i dubbelrollen Odette/Odile. Hon var mest övertygande som den svarta
Odile med sitt triumferande leende på läpparna i sin briljerande, skarpa och
virtuosa dans i andra aktens pas de deux, medan hon som Odette i drömbilden
av den äkta kärleken är en lite kylig och distanserad vit svan.
Det är aldrig de riktigt störa känslorna som kommer till uttryck mellan
henne och prinsen i denna ryska version, där prinsen i Sergej Filins
gestaltning er en ensam drömmande yngling, som uttrycker sig tekniskt i
eleganta och lätta hopp.
Helt fantastisk och ytterst intressant är Jan Godovskij som den
ekvilibristiskt hoppande, springande och kulerbyttande narren. En av
balettens få roller, som ger marginaler för ett inlevelsefullt, mimisk
uttryk.
Något av
det mest glädjande i Balsjojbalettens framförande av Svansjön är
balettkårens vackra kroppslinjer och fina, precisa formationer, när de 24
vita svanarna intar scenen. Och med en närapå maskinell precision i den
ryska balettstilen utförs den berömda pas de quatre, där fyra vita svanar
med armarna korsvis, saxar på plats i fina skarpa linjer över scenen,
efterföljt av den stora valsen för tre svanar i raffinerade detaljrika steg.
Tjaikovskijs musik,som i hög grad konstituerar Svansjön, klingar ovanligt
vackert under Bolsjoj-dirigenten Pavel Sorokins ledning av Det Kongelige
Kapel, och Jon Gjesme förtrollar baletten med sine vackra violinsoli.
Det
Grigorovtjs version av den romantiska baletten saknar rent dramatiskt, tar
gästspelet med Bolsjojbaletten igen på kompaniets briljanta tekniska nivå
och stilsäkra och fina musikaliska tolkning.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser