Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 20 september 2020

Rapport från Impulstanz i Wien

2006-08-29

Under sommaren exploderar det av dans- och teaterfestivaler runtom i Europa.
Impulstanz i Wien bjöd på mycket av naken dans och performance från den nya unga
generationen.
Två tjejkompisar i ett Laura Ashleyblommigt flickrum dignandes av dockskåp,
Barbies och mammas urplockade 50-talsdräkter. Nakna krälar de gränsle över
två viktorianska stolar; de rullar och juckar med höfterna och skakar på
brösten. Samtidigt pratskriker de två bästisarna i unisont ut tragiska
minnen. Mariah Carrey ackompanjerar bitvis.

Dans- och performancefestivalen Impulstanz i Wien har ett välfyllt och
varierat program. Välkända namn som Anne Teresa de Keersmaeker med sitt
kompani Rosas, grekiska Emio Greco och Nederlands Dans Theater inleder den
drygt månadslånga festivalen. Franska Jerôme Bell bjuder på en egotrippad DJ
i The Show must go on. Och Wienbaserade konstkollektivet Superamas slutför
performancetrilogin BIG med ett plastigt hyperartificiellt verk om lycka och
sex.

Flest högljudda diskussioner och utsålda föreställningar ger
festivalprogrammets yngsta sektion 8:tension. I amerikanska Ann Liv Youngs
verk Solo sjunger och skriker två tjejbästisar ut våldtäkts-historier och
häller chokladsås över varandras nakna kroppar. Alexandra Bachzetsis trasar
i sitt solo Gold sönder alla idéer om vad R´nb är. Förutom Missy Elliot
dekonstruerar hon också Kellis välkända Milkshake.
New Yorkbaserade Maria
Hassabis skräckromantiska Still Smoking verkar irritera och samtidigt
tillfredställa publiken som ett kliande myggbett. Några i publiken förstår
verkligen varför hon hör till New Yorks unga och coola konstscen. Andra
undrar om de glittriga dräkterna, stela Cunninghamliknande positionerna och
den klichéartade elektroniska ljudmattan är ironisk.
– Det ska vara produktioner som ser ut att vara början på något unikt. Det
får gärna vara lite grovt och inte helt perfekt producerat. Ofta är
koreograferna unga och i början av sin karriär, säger Christa Spatt som är
curator för 8:tension.
I höst är det två år sedan danska Mette Ingvartssens nakenchockade publiken
på Norrlandsoperan. I Manual Focus som verket hette blev hon och de två
andra kvinnliga dansarna på scenen till tre androgyna och helt odefinierbara
bleka kroppsmassor. På Impulstanz är den unga koreografen ensam men
fortfarande naken, frånsett den orangea lockiga peruken på huvudet och de
matchande gymnastikskorna. Och i solot 50/50 (från 2004) så riktar hon åter
igen strålkastarljuset på kroppen. Bäst är det när hennes seniga kropp
transformeras till hårdrockstjärnans head bangande siluett och
Caravaggiokaraktärernas skräckinjagande ansikten.

Josefine Wikström

Fler Nyheter

Annonser