Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 26 september 2020

Abstraktioner, soff- och kuddans

2006-08-07

Fakta:

Namn: Sommerballet 2006
Plats: Bellevueteatret, Bellevue, Köpenhamn
» http://www.copenhageninternationalballet.com

Tillsammans med Jiri Kylián är det israelisk koreografi som står
för styrkan i Aleaxander Kølpins Sommerballet 2006, som bjuder på ett fint
och varierat program.
Den konstnärliga nivår på Sommerballetten på Bellevue
är mycket olika från år till år. Alexander Kølpin tar gärna chanser.
Lyckligtvis. Men i år har Alexander Kølpin valt att delvis spela med säkra
kort genom att ha tre redan existerande verk av kända koreografer på
repertoaren tillsammans med tre uruppföranden. Så med fina koreografer,
härliga konstnärer och själva dansen i centrum svingar sig Sommerballetten
2006 upp på en högre nivå.
Trogen sin tradition startar programmet med att Aleaxander Kølpin
presenterar de medverkande dansarna. I år på ett roligt sätt följt av Carl
Krulls svartvita teckningar projicerade på fondväggen. Därför kommer man
också att tänka på animerade seriefigurer när Alexandre Bourdat och Adi
Salant iförda svart och vitt med efterföljande trippande, tafatta och
kraftfulla rörelser intar secnrummet i Ohad Naharins fascinerande duo Passo
Mezzo
från 1989. Ett starkt inledande verk ackompagnerat av variationer över
Greensleeves.
Inte mindre fascinerande är Jirí Kyliáns döds-duo Petite Mort från 1991, där
Natasa Novotna och Václav Kunes till Mozarts pianokoncert nr 21 (Elvira
Madigan) med udbredda armar och flaxande fingrar förenas mjuk och elegant
som om de vore två bortflugande fåglar.
Det finns också fågelassociationer i den israeliske Adi Salants nya dystra
och smärtsamma sextett For You. Speciellt de tre kvinnliga dansarna i
moderna tutuer som med dina tafatta och skakande rörelser leder tankarna
till Mats Eks Svansjön, medan andra förvrängda balettattityder gör att
kvinnorna liknar deformerade versioner av Degas ballerinaskulpturer.
Stramt
strukturerad och genomförd när det gäller rörelsekvaliteterna är denna
intressanta och mörka koreografi, där alla de sex dansarna med övertygande
pinade anledsuttryck vänder ut och in på de klassiska skönhetsidealen. En
lätt ljus och luftig dito är den sydafrikanska Tiziana Fracchiollas
solokreation Will, där den kungliga solodansösen Gudrun Bojesen i vit
skjorta och utslaget hår fräckt, smidigt och sensuellt leker på ett
behändigt sätt med en stor kudde ackompanjerad av Lhasa de Selas spanska
sång.
I likhet med Tiziana Fracchiolla figurerar tjeckiska Václav Kunes också på
programmet både som dansare och koreograf. Det är gott om humor i hans nya
kvartett Neen-Ya till Nina Simones jazzmusik, där Natasa Novotna bjuder ut
sig som en raffinerad diva iförd lårkort klänning, medan de andra dansarna i
frack inklusive en härlig Edhem Jesenkovic, försöker att följa henne i
trupp med förvridna rytmiska ryckningar i kroppen.
Det är också full fart på energin i Itzik Galilis avslutande verk The Sofa
Scene
från 1995 till Tom Waits hesa stämma. Med slapstick-komedins super
precisa timing opplever vi här ett ytterst humoristisk och fysiskt
kraftfullt könsrollsspel, där Edhem Jesenkovic först tar den vackra Patricia
Seron Pawlik under sin behandling i en stor soffa, innan han själv helt
överraskande utsätts för samma behandling av Alexandre Bourdat, som har en
fantastisk talang för att inta homosexuella attityder.
Med både Galili, Naharin och Salant på programmet har modern, israelsk
koreografi fått en speciell start ställning i Sommerballetten 2006 med
Copenhagen International Ballet.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser