Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 18 januari 2021

En glädjande Hip Hop föreställning

2006-05-27

Fakta:

Namn: Hip-Hip to the Hop
Koreografi: Steen Koerner
Författare: Clemens
Musik: Yo Akim Hjejle
Plats: Aveny-T, Köpenhamn
» http://www.aveny-t.dk

Streetdansens suveräne kroppskonstnärer deltar i den köpenhamnska teater
Aveny-T:s livsbejakande familjeföreställning Hip-Hip to the Hop.

Det hela startade på Strøget vi Storkfontänen cirka 1990. Här uppförde Steen
Koerner och hans streetdansvänner tillsammans med slagverkaren och
kompositören Yo Akim Hjejle varje sommar gatushowen The Flying Horses. Och
det är helt enkelt The Flying Horses, som nu har kommit loss innomhus på
Aveny-T och utgör den första delen av den enormt dynamiska och underhållande
dansföreställningen Hip Hip to the Hop, som i Steffen Aarfing och Marie Í
Dalis snygga scenografi utspelar sig på en tågstation.
Även om många av inslagen är gamla och välkända, har det hänt en hel dek
sedan 1990. Tekniskt har dansen lyfts upp på en högre nivå, en yngre
generation ekvilibristiska internationella streetdansare, som vi tidigare
har sett bland annat i Steen Koerners Nøddeknækkeren och Slumprinsessen,
deltar nu också.
Med hatt och glasögon leder nu Steen Koerner själv showen med klipsk
humor och massvis med electric boogie i kroppen. Bakom honom finns Yo Akim
Hjejle som en mycket medabetande och precis ackompagnatör på trummor.
Som
enda kvinna i The Flying Horses imponerar Josephine Raahauge,som har
åstadkommit ett tekniskt ”kvanthopp” under de senaste två åren. Hon är bland
annat härlig i sin tvillingdans med den eminenta electric boogie-dansaren
Koichiro Mori.
Både den mångsidige David Boyd, capoeiradansaren Rui Pereira och
breakarna Osama Nasrallah, Wilber Urbina, Lamine Diouf och Pokke får en att
tappa andan med sina ekvilibristiska rörelser. Och slowmotion-mesteren Phax
Ahamada är en fantastisk charmerande mimiker. Man blir helt enkelt glad till
sinnet av att se dansshowen The Flying Horses, som med både mim och
nycirkuskonst, kommunicerar på ett väldigt lyckat grepp med publiken i alla
åldrar.

Efter pausen utvecklas föreställningen till renodlad hip hop-teater, när
rapparen Clemens som konduktör i styltförlängda ben tar över ordet som
berättaren, medan dansarna i diverse kostymerade roller förvandlas till människor som arbetar,
passerar, eller som den vackra poseringsdamen som finns på tågstationen.

David Boyd är dansdramats traumatiserade polis, som efter att ha varit
med om ett knivslagsmål, vill kasta sig framför ett tåg. Men precis som
Clemens rappar: Det finns alltidalternativ.
Som karakteristiskt är i Steen
Koerners hip hop-föreställningar finns det alltid en moral att värna om i
det liv vi har fått och en tro på att att det goda ska segra.
Det finns massor av fina dansinslag, inklusive ett nummer i snabbt tempo om
stress, som är ett av Clemens bästa rapp-nummer. Som en parafras på William
Blake rappar Clemens också om att se ett helt land i ett stycke gulvit sand,
och hur en tågstation kan avspegla en hel nation. (”To se the world in a grain of sand..” ur Blakes Auguries of Innocense.)
Det internationella teamet på scenen representerar i sig självt hela
världen, och det är otroligt glädjande att få uppleva de skickliga
autodidakta konstnärerna, som trots alla olika nationaliteter och kulturella
baggrunder ännu en gång har lyckjats skapa ett stycke livsbejakande hip
hop-teater.
Det fullbordas från början till slut, när man när man till sist
får se se själva teaterchefen framträda på scenen, så som Aveny-T:s Jon
Stephensen gör med självironisk rapp och handstående.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser