Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 28 september 2020

Kroppskonst och röststyrka

2006-02-20

Fakta:

Namn: Obstrucsong
Koreografi: Palle Granhøj
Plats: Takkelloftet, Operaen på Holmen
» http://www.granhoj.dk

Palle Granhøjs Obstrucsong är en skojig, sinnlig och fantasifull föreställning om attt förhidra och där dansarnas kroppar och röster försätts i suveränt inbördes samspel.

Äntligen har Palle Granhøjs nyaste föreställning Obstrucsong från 2005 nått
Köpenhamn. Vägen har varit lång, med en förpremiär i Tjeckien, världspremiär i Schweiz, nordisk premiär i Finland och efterföljande spelningar i Bryssel, Århus och Vordingborg.
Äntligen visas också en dansföreställning, som i all sin enkelhet fungerar riktigt bra på Takkelloftets lilla scen. Som titeln röjer, handlar Obstrucsong dels om begränsningens konst, dels om sång och stämmor. Och Takkelloftet har en fantastisk akustik, som får de sju dansarnas vackra stämmor att klinga vackert i rummet.

Det spännande med den här föreställningen är just det magiska samspelet mellan kropp och stämma,
som tar form i fina och starka känslomässiga uttryck. Det är imponerande att höra hur kompositören Laila Skovmand, som är utbildad i Roy Hart-röstteknik, har lyckats regissera och träna in dansarna vokalt.
Väldigt vackert startar Obstrucsong med små, osynliga, men hörbara rörelser
– stämbandens klickande – som långsamt förvandlar sig till viskningar och dämpad a
capella sång. Sen kommer man loss med snirkliga och kraftfulla rörelser på den stora mjuka, vita golvmattan, där dansarna utsätter varandra för alla sorters hinder, medan de omgivande lamporna dansar med.
Om någon skulle tvivla på vad den obstruktionsteknik som Palle Granhøj
konsekvent har använt sig av under de senaste 15 år – går ut på, så får vi
humoristiska, muntlige förklaringar på engelska av Dorte Petersen, allt medan en annan dansares rörelser obstrueras framför våra ögon. En arm hålls fast, ett ben hålls fast, dansaren lyfts svingas runt eller blir omkramad, allltmedan hon försöker fortsätta sin ursprungliga rörelsesekvens.
Resultatet kan bli allt från ett milt och roligt till skrämmande uttryck.
. Milt när Anne Eisensee i baklänges brygga får sin vackra sång hindrad av en kyss. Våldsamt och skrämmande när tre manliga dansare likt japanska kampsportare med kraftfulla rop både auditivt och fysiskt hindrar Aline Sanchez Rodriquez vackra solodans. Lustigt och smärtsamt när Jannik Elkær Nielsen vänder upp och ner på Kristoffer Louis
Andrup Pedersen, medan Gaute Grimeland med total operapower häver ur sin hela känsloregistret på fantasi-språk. Ett språk som ochså används som rytmisk dekoration till Dalia Chaimsky fina solodans.
Man kan gott efterfråga lite med jämlikhet mellan könen i Obstrucsong, där fokus ligger på´männens obstruktion av kvinnorna. Men det är en ren fröjd att se de sju talangfulla och personliga dansarna i Palle Granhøjs en timslånga fantasifulla föreställning, som försätter oss i nära samklang med kroppens och röstens styrka och sårbarhet.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser