Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 24 september 2020

Musiken dansar och kroppen ljuder i vacker symbios

2006-01-23

Fakta:

Namn: Blueprint
Koreografi: Thomas Eisenhardt
Musik: Peter Bastian och Marilyn Mazur
Ensemble: Åben dans
Plats: Dansescenen, Köpenhamn
» http://www.aabendans.dk

I en dansekoncert besjälar Marilyn Mazur och Peter Bastian Åben Dans productions Blueprint på Dansescenen med sin inlevelsefulla musik.

Dans och musik möts, och stark synergi uppstår. I alla fall i Thomas
Eisenhardt och Åben Dans productions nya föreställning Blueprint på
Dansescenen, där de två mycket talangfulla musikerna Marilyn Mazur och Peter Bastian finns med på scenen.
Marilyn Mazur är själv både musiker och dansare. Fascinerande är
det alltid att se henne röra sig graciöst rundt i sin exotiska skog av
percussioninstrument, ur vilken hon trollar fram magiska ljud och växlande
rytmer. I Blueprint med en ständigt vaksam blick på dansarna. Och inte bara
dansgolvet, utan även på danseren Signe Andersen, som föreställningen igenom
visar en väldigt fin fysisk respons på musiken, när Mazur använder sina snabba
whiskers som slagverksinstument.
Peter Bastian, som även tidigare har gjort musiken till Eisenhardts
dansföreställningar, fyller rummet med med både vackert lågmälda melodiska fagott- och klarinetteman som är distinkta och väsande och blåsande ljud och det hela fyras av med en förstärkt fagott som om det vore Hendrix, som kramade fram ljud ur sin gitarr.
Med
både jazzvals, calypso och galna rytmer sänder de två musikerna energi till
dansarna, och när Sophie Hjerls fina video med vita dans-siluetter mot en
blå bakgrund dyker upp, är det som om andar eller spår av kroppar dansar i
rummet.
Det är också så det hela börjar. Med vita siluetter, som långsamt blir
till sex levande dansare, när musiken sätter igång. Tre av dansarna formar
de andra tre som om de vore livlösa trasor eller figurer av modellera.
De krullar ihop dem på ett lustigt vis och balancerar ovanpå dem, tills trasorna får egna starka ben att dansa på.
Ole Birger Hansen och Thomas Eisenhardt är ett skönt par. Bägge är som skapta för djuriska rörelser och agerar i ett aktivt med- och motspel till musikens impulser. Lars Dahl Pedersen har fina rörelsekvaliteter och bra fokus, när han lekande glatt snurrar runt i rummet till en liten vals.
Omgivna av scenografins mobila speglar dansar Titta Soini och Signe Andersen en sinnlig duett, där de två kropparna även utgör varandras speglingar.
Med
abrupta rörelser går duon Ingrid Rosborg och Ole Birger Hansen i lustig
frustande dialog med musiken, men Rosborg tvekar allför mycket med att gripa sig an det fina musikaliska flytet från Peter Bastians klarinett.
Först och främst är det själva kroppen och dess rörelser som står i fokus i denna iderika, dynamiskt varierande och humoristiska koreografi.

Men de
många fantasifulla, snirkliga, skulpturala kroppsformeringarna skapar i sin symbios med musiken och det vackra ljuset även massor av associationer; allt från grönländska figuriner till lustiga djungeldjur.
Dramaturgiskt tenderer den 70 minuter långa föreställningen till att ha lite för mycket av nummerstruktur och mister då och då sin energi, särskilt när dansarna inte visar tillräcklig respons på musiken. Men det är verkligen underhållande att se hur de levande tonerna i rummet tydligt inspirerar dansarna i Blueprint, där
Marilyn Mazur och Peter Bastian utan att dominera lyfter hela föreställningen.

Föreställningen ges på Dansescenen till 27 januari och går därefter på Danmarksturne.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser