Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 19 september 2020

Ljuset från Skåne

2006-01-18

Fakta:

Namn: Spirit (Nehebkau/Searching/Tender Hooks)
Koreografi: Virpi Pahkinen/Marie Brolin-Tani/Didy Veldman
Ensemble: Skånes Dansteter
Plats: Takkelloftet, Operan på Holmen
» http://www.skanesdansteater.se

Takkelloftet i Operan på Holmen i Köpenhamn har haft besök av Skånes Dansteater, som presenterade sitt flotta program, Spirit, med tre fina verk av kvinnliga koreografer.
Det är snart fem år sedan den svenska koreografen Marie Brolin-Tani sa tack och adjö till sin MBT Danseteater i Århus för att bli Skånes
Dansteaters konstnärliga ledare i Malmø. Ett kompani, som innevarande säsong firar tioårsjubileum som självständigt kompani och i oktober flyttade in i sitt eget stora nya hus Båghallarna i Malmös hamn.
Kompaniet invigde de nya fina lokalerna med föreställningen Spirit, som nu i fyra dagar har gästspelat på Takkelloftet, som är och förblir en hopplöst dålig scen för dans, inte minst när den ska rymma ett stort modernt kompani som Skånes Dansteater. Men det ändrar inte det faktum att Spirit, med verk av de tre kvinnliga koreograferna Virpi
Pahkinen, Didy Veldman och Marie Brolin-Tani selv, är en förträfflig föreställning.
Finska Virpi Pahkinen känner vi redan till här hemma för hennes ekvilibristiska soloverk. För Skånes Dansteater har hon nu koreograferat det interessanta, egyptiskt inspirerade verket Nehebkau – han som sammanför själar för hela tio dansare.
Djupt fascinerande är Pontus Sundset som den vaktande ormguden Nehebkau,
som inleder och avslutar koreografin med enormt plastiska
rörelsesekvenser, som på en och samma gång ger associationer till egyptiska hieroglyfer och Virpi Pahkinens eget, personliga, smidiga rörelsespråk.
Vackert formar också de andra dansarna sina kroppar i hieroglyfaktiga mönster till Gunner Møller Pedersens mystifierande glas- och metallklanger samt Kirils
rytmisk pulserande musik. Mankänner ett andligt historiskt vingslag från forntid till nutid i denna både dynamiska och stillsamma dans, där även Sarah Bellugi-Klima har fina
solosekvenser.
En mera introvert stämning råder i Marie Brolin-Tanis vackra trio Searching, som är inspirerad av Jeanne d’Arcs personliga kamp mellan den religiösa och köttsliga kärleken. Som två sidor av samma kvinna står den ena
kvinnliga dansaren i lång klänning med blottad rygg och betraktar den andra
(karismatiska Lidia Wos), som oroligt kastar sig ut i en häftig pas de deux med
den utvalde mannen. Karakteristiskt för Marie Brolin-Tani är dansen i
Searching i tät dialog med musiken, som bl.a. består av satser ur Goreckis 2:a stråkkvartett, som framförs live i ett hörn av det dunkla rummet.
Holländska Didy Veldman arbetar också med oron som tema i sitt ytterst varierande, detaljrika och humoristiska verk Tender Hooks för nio dansare,
som avslutar kvällen. Eminent använder hon sig av rummet i sin koreografi, där
dansarna dyker upp både framför, bakom, ovanpå eller hänger mitt på scenografiens tavelvägg, som också används till att skriva korta utsagor med krita. Tender Hooks handlar om det flygtiga ögonblickliga i mänskliga relationer och den svåra konsten att kommunicera. En fin avslutning på ett flott program med ett kompani fullt av duktiga dansare med stark utstråling.

Spirit fortsätter att turnera i Sverige till Västerås konserthus 31/1, Säffleoperan 4/2, Jönköpings Teater 7/2, Varberg 9/2, Osby 16/2.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser