Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 27 november 2020

Nordiskt med gröna ärter på Hipp i Köpenhamn

2005-12-01

Fakta:

Namn: Nordic Hip
Koreografi: Franzén, Bønkan Kvam, Bjerregaard, Leinonen
Ensemble: Dansk Danseteater
Plats: Hippodromen på Folketeateret i Köpenhamn
» http://www.danskdanseteater.dk

Dansk Danseteater har med föreställningen Hip Nordic invigt sin nya
hemmascen på Hippodromen med fyra olika nordiska verk.

Det är stark fokus på nordisk dans under denna höst.
Dansescenen har haft
gästspel med norska Carte Blanche. Den Kongelige Ballet presenterade i
oktober-november fyra nordiska koreografer i samband med det stora nordiska
koreografiprojektet NOKO, och Dansk Danseteater gör nu detsamma under
rubriken Hip Nordic.
Hip hänför sig till Hippodromen på Folketeatret, som är Dansk
Danseteaters nya fasta hemmascen. I scenens Black Box, vars dimensioner är
mitt emellan Takkelloftets i Operan på Holmen och Dansescenen, har publiken
till det omväxlande Hip Nordic-programmet riktigt bra utsikt över dansen.
Svenska Helena Franzén återkommer från NOKO på Det Kongelige Teater.
Hennes detaljerade koreografiska språk, som denna gång bland annat sätter
fokus på helt små lekande rörelser med gröna ärtor, kommer verkligen till
sin rätt på Hippodromens intima scen.
I den nya trion Bewildered Bloom, som kretsar kring små unika ögonblick
tåter hon dansarna ha nära närkontakt med publiken.
Tillammans med den underbara Stina Mårtensson är Kenneth Carlson på scenen i
norska Pernille Bønkan Kvams sinnliga duo In Limbo om två människors
hängivenhet för varandra. Duons formmässiga utveckling är mycket fin från
det enkla till det mer komplexa vad både gäller ljud, ljus och rörelser.
Danska Jens Bjerregaard är om någon hemma i abstraktionernas och de
formella strukturernas värld. Med sin vanliga stringens låter han i sin nya
trio Territories dansarna skära genom rummet i geometriska linjer, som
hela tiden återskapar och bryter ner det rumsliga territoriet.
Klädd i
Mischa Woestes förtrollande kostymer – från det enkelt svart-vita utvecklas
till en färgrik palett när dansarna rör sig- växlar dansarna mellan ett
knivskarpt och ett mjukt flytande rörelsespråk. Det är inte svårt att
hänföras av den eminenta Marylise Tanvet, som nu lyckligtvis är tillbaka i
Dansk Danseteater.
Aftonens mest fascinerande och säregna rörelsespråk möter man hos den finske
och förståeligt nog mycket efterfrågade koreografen Susanna Leinonen. Hennes
duett Chinese Objects,är höjdpunkten på Hipp Nodic och den
skapadesursprungligen för dansarna i Kungliga Baletten i Stockholm till NOKO
i Stockholm i september i år.
Med vitsminkad hud, som hos japanska butodansare, går de två dansarnas
kroppar nästan i ett med sina tunna vita kostymer i Leinonens kraftfulla
koreografi, där män och kvinnor rörelsemässigt stundon liknar androgyna
speglingar av varandra. Laura Lohi och Adam Schütt finner sig fullständigt
till rätta i Leinonens ganska speciella rörelsespråk, som både är plastiskt
och abrupt på en och samma gång.
Det verkar vara inspirerat av kampsport och
electric boogiens robotliknande och nästan monsteraktiga rörelsespråk. Och
koreografin går fint ihop med Kasperi Laines intressanta elektroniska musik
med såväl harpspel som krirkande och knarrande ljud.
Sett till sin helhet är Hip Nordic både ett lysande initiativ och och
varierad föreställning. Men dessvärre är det tjocka programmet som delas ut
till publiken, mer vilseförande än till vägledning, eftersom verkens
spelordning har ändrats om och en skadad dansare,Philip Schmidt, inte
deltar. En skriftlig eller muntlig rättelse hade inte skadat.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser