Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 29 september 2020

Tåspetsdans i toppklass

2005-11-22

Fakta:

Namn: Allegro Brillante mm.
Koreografi: Balanchine m.fl.
Ensemble: New York City Ballet
Plats: Tivoli Koncertsal, Köpenhamn
» http://www.tivoli.dk

New York City Ballet visar upp kompaniets hela bredd i ett flott
festivalprogram som firar återöppnandet av Tivolis Koncertsal efter en
renovering.

Det är helt otroligt vad ballerinorna i New York City Ballet kan prestera
högt på tå. Det spelar ingen roll om det är Balanchines klassiskt
inspirerade steg till Tjaikovskijs musik, Ulysses Doves hypermoderna,
skarpskurna koreografi till elektronisk violin eller Peter Martins’
ballroombalett till jazziga musikalevergreens. Festföreställningen med New
York City Ballet med anledning av återinvigningen Tivolis Koncertsal bjuder
hela balett-paletten runt med totalt sex olika verk på programmet.
Balanchines mästerliga klassiker Allegro Brillante återknyter på en och
samma gång till hans ryska rötter samtidigt som den är en elegant
musikaliskt kontrapunktisk steglek och presentation av ballerinan på tå. Som
primaballerina bland de åtta solisterna briljerar Miranda Weese i sin säkert
snurrande tåspetsdans, men har desvärre inte en partner som lever upp till
detta i Nilas Martins som stödjande kavaljer.
Ett härligt homogent par är däremot Ashley Bourder och Joaquin de Luz i
Balanchines Tarantella, som är den amerikanske koreografens hälsning till
danske Bournonville. Och det är inte utan glimten i ögat som den geniale Mr.
Balanchine 1964 skapade denna muntra och snabba parafras på Tarantellan i
Bournonvilles Napoli med massor av små lustiga steg och hopp för både
damerna och herrarna.
Hänforande vacker och säker pas de deux-dans får man se i Christopher
Wheeldons plastiska Liturgy från 2003, där Wendy Whelan och Albert Evans
båda enormt smidiga kroppar sträcker ut sig i långa linjer och snor sig om
varandra i skulpturala formationer med Whelans tåspetssko som en
genomborrande spets. Otroligt vackert klingar Kurt Nikkanens violinsolo i
Arvo Pärts Fratres, som ackompagnerar denna kroppsliturgiska stjärnestund.
I Ulysses Doves stramt formade koreografi Red Angels tar Mary Rowell över
i orkesterdiket på elektronisk violin, som med gnäggande och pulserande
rytmer skapar en flott klangbotten för de fyra snabba dansarna i röda
trikår. Fyra hypermodärna änglar i knivskarp tåspetsdans och kraftfull
mandsdans.
Och så följer ännu en av aftonens höjdpunkter – Nikolaj Hübbe och Yvonne
Borree i Peter Martins närapå legendariska ryska pas de deux Zakouski. Med
ettlekande och nonchalant energiöverskott fraserer den karismatiske Nikolaj
Hübbe sina höftvridande steg och hopp till de klassisa ryska tonerna, medan
Yvonne Borree är en elegant och totalt hängiven tåspetsdansare- och gångare,
som till och med landar på tå i sina hopp.
Samma koreografiska viktklass som Zakouski har Peter Martins mycket
amerikanska Thou Swell från 2003 inte. I denna hyllning till
musikalkompositören Richard Rogers står nostalgi och elegans i fokus i
ballroomdansen på tåspets där Jenifer Ringer och Amara Ramasar lyckligtvis
förmår att liva upp det hela. Men med jazztrio och sångduo live på scenen i
fint samspel med polske Paderewski Philharmonic Orchestra fungerar Peter
Martins lättbenta showballet med stjärnehimmel i bakgrunden är utmärkt som
avslutning på det flotta programmet i Tivolis Koncertsal.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser