Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 10 november 2024

Genom ögat under ytan

2005-11-15

Realism, Alternativt eller Reklam? Jonas Åkerlunds samlade verk från 20 års
filmproduktion har delats in tematiskt och arrangerats scenografiskt i sex
rum till Experience i Dansmuseet. Plus två bonusrum.
Det visar sig vara en
resa i ett gränsland mellan kommers, samtidsikoner och civilisationskritik
av sällan skådat slag.

Den estetiska överklivningen är en formel som varieras briljant.
Kienholz,
HM, Roy Andersson och ett återkommande öga i stark närbild.
Ögat, dess blåa
iris och den svartröda pupillen blir som en ingång till en värld, som kan se
ytlig och trendig ut. Men som, blink, blink, leder in i en tankarnas
labyrint som slutar i en långt mer genomtänkt och på sitt sätt politisk bild
av världen vi lever i.

I det ena av de två ”bonusrummen” visas t ex den eftersinnande film som är
extra val och en efterkommentar till DVD-boxen med Modsfilmerna. Liksom
Bakom fiendens linjer om nynazister i Sverige, ohyggligt och grovt
klargörande – båda skickligt bildanalytiska kompositioner.

Alternativt är det rum som är starkast nukonst: grus och plåt på golvet, och
på bildskärmen skrattar vit medelklass åt allting. Det är en surrealistsik
sampling av kräkande, sig själva skärande, hycklande, leende, vinkande
normalmänniskor i dockskåpsperfekta hem. Komiskt och galet, strax glider man
in i den ångestladdade bildvärld som är koreografernas Bogdan Szyber och
Carina Reich. Vitklädda kvinnor, blöta hår, vattenfors över trappsteg där en
kvinna ligger.

Performing arts som struntar i vilka gränser som anses böra kunna
överskridas. Betraktaren sitter själv i en installation och sluts in i en
bilddikt. Lättad pustar man ut i den nostalgiska och sågspånsdoftande
Cirkus, för att fnissande fastna hos Reklamen.
Det går alltså att hålla
distans till hela mode- och märkeskarusellen? Att vara vanvördig utan att
bli föraktfull. Vara insiktsfull även om man älskar sneakers. Och göra det
så snyggt!

Och om man undrar: varför Dansmuseet?, är det bara att avnjuta Madonna. Ren
och skär dans, till sitt uppbygge och den supersäkra redigeringen. Räkna med
två timmars givande tittning för detta konstäventyr i alla tänkbara genrer
samtidigt.

Margareta Sörenson

Artikeln är tidigare publicerad i Expressen den 11 november.

Fler Nyheter

Annonser