Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 26 september 2020

Mer drömsk musik än dans

2005-11-10

Fakta:

Namn: Dreamland/Before Nighfall/Pos vos Muero
Koreografi: Matjash Mrozewski/Nils Christie/Nacho Duato
Ensemble: Kungliga Baletten i Stockholm
Plats: Kungliga Operan i Stockholm
» http://www.operan.se

Dans och musik sitter ihop i våra sinnen så självklart, att vi knappt tänker
på hur.
Efter en afton på Stockholmsoperans balettafton med Dreamland, blir
det till att grubbla.

Martinus dubbelkonsert för två stråkorestrar, piano och pukor är enastående
musik, komplex utan att vara komplicerad, rik utan att bli svulstig,
återhållen utan att bli mager. Hovkapellet så att säga dansar i sitt dike
under Josep Caballé-Domenach. Dansar gör naturligtvis även dansarna på
scenen i Nils Christes Before Nightfall, men snyggt följsamt, korrekt. Det
är inget fel på det de gör, men här finns för lite av personlighet,
utstrålning och dynamisk relation till musiken.
Musiken överglänser dansen;
den är helt enkelt mer intressant!

Staffan Mårtensson har guld i klarinetten i Aaron Coplands klarinettkonsert
till Dreamland, koreografi av Matjash Mrozewski. Musiken, ett
beställningsverk av Benny Goodman 1947, dansar lite mer intressant även
denna gång, medan Mrozewskis koreografi är blek i ett arrangerat ljusrum som
ger lite Hopper-känsla.

Det är möjligen så att Mrozewski är på ingående och ett kommande namn på den
internationella danshimlen. Men Dreamland är ”bara” proper, korrekt och föga
spännande dans.

Mellanstycket av Nacho Duato är en lek med spansk renässans och operans
dansare kan sin karaktärsdans och här blir det dans-dans. Lite
Spanien-kitsch, men också finns lite mer plats för dansarnas egna
möjligheter att sätta humör och färg på ett verk, inte bara smälta in.

Recensionen är tidigare publicerad i Expressen den 9/11.

Margareta Sörenson

Fler Föreställningar

Annonser