Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 19 september 2020

Sagodanser med balettskolebarn

2005-10-22

Fakta:

Namn: Papirklip
Koreografi: Pär Isberg
Musik: Niels W. Gade, Grieg, Glazunov m.fl.
Ensemble: Det Kongelige Teaters Balettskolebarn
Plats: Det Kongelige Teater
» http://www.kgl-teater.dk

Pär Isbergs nya H.C. Andersen-barnbalett Papirklip på Det Kongelige Teater
bjuder på massor av flotta balettsteg och scenbilder, däremot råder det
brist på dramatik.
Man hade kommit igång med saxar och silkespapper på balkong-foajen till Det
kongelige Teaters Gamle Scene, redan innan barnbaletten Papirklip om H.C.
Andersens hade urpremiär lördagen den 15 oktober. Häruppe får nämligen
publik i alla åldrar försöka sig på pappersklipp, som också ingår i den
mycket vackra scenografin och några av föreställningens skuggdanser bakom
skärmar.
På samma sätt som för Det Kongelige Teaters förra barnbalett Hans og Grethe,
som under de senaste tre åren har dansats på scenen under höstsäsongen, har
det lyckade svenska teamet koreografen Pär Isberg, scenografen Bo-Ruben
Hedwall, kostymdesigneren Ann-Mari Anttila och ljusdesignern Torkel
Blomkvist – skapat den 50 minuter långa familjeföreställningen för Det
Kongelige Teaters Balettskolebarn.
Och själva baletten Papirklip börjar också på en balettskola, som både ger
associationer till Bournonvilles Konservatoriet och Harald Landers Etudes.
Här dyker den unge H.C. Andersen upp för att få vara med, men blir utslängd
av den stränga balettmästaren. Men lyckligtvis kan man skapa sagor med
saxens och fantasins hjälp och vi följer den vuxne H.C. Andersen i
karaktärsdansaren Erling Eliasson gestalt in i sagans värld.
Här får vi möta elegant tåspetsdans och militant marsch från Den
standhaftige Tinsoldat
och glada hopp i Springfyrerne om loppan, gräshoppan och hoppgåsen som tävlar om vem som hoppar högst.
Dyster är stämningen i Den
lille pige med svovlstikkerne
, där den expressivt dansande och frysande
lilla flickan får uthärda såväl en stekt gås som knivar och gafflar som
dansar kring de välbeställdas bord.
En porslinsfint rosafärgad herdinna
balanserar iväg med sin skorstensfejare på en fiktiv taknock i Hyrdinden og
Skorstensfejeren
, och de två skräddarna i Kejserens nye Klæder dansar en
skojfrisk reel, innan förnämt klädda hovmän och trippande hovdamer gör sitt
intåg tillsammans med den tjockmagade kejsaren i vida knäbyxor.
I Nattergalen dyker titelrollen upp som en flott maskulint hoppande figur
med näbb och gula ben, medan den mekaniske näktergalen är en raffinerat
feminin svart fågel på säker tåspets omgiven av kejsaren och hans hov, som är
iförda de vackraste kostymer i röda och gula nyanser.
Styrkan i föreställningen består, förutom de vackra scenbilderna, i de många
fina och tekniskt krävande dansinslagen, som visar upp de duktiga
balettskolebarnens färdigheter. Men många av historierna saknar dramatisk
nerv och det gäller inte minst för det avslutande och balettmässigt fina
inslaget om Den grimme ælling, där vi får se en vacker klassisk pas de deux
mellan H.C. Andersen och den vita svanen i tutu, som i sin berättarform är
för oklar och abstrakt för barn.
På det hela taget ska man nog minst ha
uppnått skolåldern för att ha en chans att attraheras av Papirklip.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser