Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 04 december 2020

Röster om Norrdans framtid

2005-10-19

Norrdans, Norrlands enda fasta dansensemble med hemort i Härnösand, söker en
ny konstnärlig ledare.
För att få goda råd från det svenska danslivet
samlades man till ett möte på Dansens Hus i Stockholm den 14 oktober.
Thomas
Melander, administrativ chef för Norrdans samt Marita Skog, kulturchef på
Västernorrlands läns landsting, som står för Norrdans budget på 16-17
miljoner SEK per år, ville diskutera framtiden för Norrdans och få
synpunkter inför rekryteringen av Norrdans kommande konstnärliga ledare.
Många av dem som yttrade sig, gjorde det utifrån sina egna intressen av att
få tillgång till Norrdans resurser. Rektor Kari Sylwan på Danshögskolan
ville gärna se möjligheter till praktikplatser på Norrdans för
dansstudenter. Teaterchefen för Dansens Hus Kenneth Kvarnström ville helst
se ett experimenterande Norrdans, där olika koreografer kunde komma och göra
projekt. Alltså ingen kontinuerlig konstnärlig ledare, utan ett öppet forum,
en ad hoc-verksamhet för frilansande koreografer och dansare:
– Anställ ingen koreograf, utan en bra producent som är kopplad till ett
konstnärligt råd, menade Kenneth Kvarnström.
Jan Zetterberg, före detta teaterchef på Dansens Hus och den som varit den
drivande kraften bakom uppbyggnaden av Dansens Hus i Stockholm, ville
däremot se en kvalitet i att man hade lyckats bygga upp en verksamhet med en
ensemble på tio dansare och dito administrativ personal, och varnade för
experiment. Jag Zetterberg menade att nedläggning hotar om inte experimenten
faller väl ut. Jan Zetterberg pläderade också för att flytta ensemblen till
Sundsvall, en större stad som var bättre grogrund för en dansensemble, ansåg
han.
Nu var en sådan flytt inte alls aktuell, därför blev det positivt att få
höra motsatta synpunkter från koreografen Kajsa Giertz, som för närvarande
är konstnärlig ledare för Parkteatern i Stockholm. Under tre år ledde hon
ett lyckat experiment med en liten dansensemble på en liten ort kopplad till
Byteatern i Kalmar. Hennes erfarenheter talar för att man mycket väl kan få
en stor lokal publik, utveckla den lokala förankringen och ha en
välutvecklad barnverksamhet på en liten ort.
Att Byteaterns dansensemble
lades ner berodde absolut inte på bristande publikunderlag, politikerna drog
undan mattan, trots att statistiken var mycket god:
– Inget hindrade heller Pina Bausch att utveckla sin verksamhet i lilla
Wuppertal.
Det var också intressant att höra synpunkter från Norrdans egen ensemble,
som är en kosmopolitisk skara människor:
Luisa Lasarro påpekade att det är viktigt att behålla de internationella
kontakterna, att det är stimulerande för dansarna när nya koreografer kommer
och arbetar med ensemblen.
Onödigt mycket av debatten verkade fokuseras på vilken stad som skulle kunna
vara den lämpligaste orten för Norrdans, frågan var ju inte så aktuell,
eftersom Norrdans befinner sig i Härnösand och för närvarande inte har
planer på någon flytt. Kanske kommer geografin spela mindre roll när
snabbtågen på Bottniabanan kommer att rulla och hela Norrland kortas av…
Kraven från Västernorrlands läns landsting är att Norrdans ska ha mer lokal
förankring, att man ska utveckla en barnverksamhet samt att man ska turnera.
Norrdans senaste verk Sangdelcel av den spanske koreografen Ramon Oller har
en omfattande turné framför sig, och verkar i varje fall motsvara just detta
krav.

Ann-Marie Wrange

Efter premiären på Härnösands Teater samt gästspel på Dansens Hus i Stockholm turnerar Norrdans vidare till Södertälje, Estrad: 19/10.
 Sundsvalls teater:
21/10.
 Kalix Folkets Hus: 25/10.
 Arvidsjaur, Medborgarhuset, Medan Bio:
27/10.
 Kramfors, Folkets Park: 03/11.
 Örnsköldsvik Folkets Hus:
04/11.
 Norrlandsoperan i Umeå: 14/11.
 Nordanåteatern i Skellefteå: 16/11.
 Baerum
Kulturhus i Bærum, Norge: 19/11.
 Kiruna Folkets Hus Spectrum: 23/11.
 Christinasalen i
Piteå: 28/11.
 Storsjöteatern i Östersund: 01/12.

Se även www.norrdans.org

Fler Nyheter

Annonser