Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 30 september 2020

Spindelvävstråd

2005-10-04

Fakta:

Namn: Re:Beaty
Koreografi: Javier de Frutos/ Jiri Kylian
Ensemble: Göteborgsoperans Balett
Plats: GöteborgsOperan
» http://www.opera.se

”Ett drömlikt, rosa, genomskinligt kvällsmoln syns mot himlavalvet” börjar
den text som ryms i arians ordlösa sång i Heitor Villa-Lobos Bachianas
Brasileiras
. Den är utgångspunkt för koreografen Javier de Frutos, som också
gjort scenografi och kostym till The Heavenly Grass.
Scenbilden är skira,
skära transparenta ridåer; framför och mellan dem dansar Göteborgsoperans
balett i ljust pistaschgrönt. Verkets titel kommer från en dikt av Tennesee
Williams…”My foot took a walk in heavenly grass.”
Det blir sammantaget mycket vackert, men ”vackert” spatserar på
spindelvävstråd. Det banala ligger på lur, det intetsägande tränger sig på.
Så länge sopranen Cecilia Vallinder finns på plats, finns en laddning och en
varm glöd, som skapar koncentration. Dansen präglas av de Frutos vilja att
vrida och vända på stilar och genrer, mixa och pröva begreppet ”vackert”.

Ett duo för två manliga dansare blänker till, liksom de strikta ”klassiska”
partier som en grupp dansare gör perfekt stringent. Dans mellan tyllridåerna
gör dansarna till silhuetter – det är inte bara vackert och effektfullt utan
också tolkningsbart när de görs till mänskliga symboler i stället för
individer.

Kårdansare låter tråkigt och anonymt, men Göteborgsoperans balett har byggt
upp en mycket väl samdansad ensemble, som kan ge egen form och mening till
dans också kollektivt. Det blir tydligt i de större partierna i The Heavenly
Grass, men ställs på sin spets i Re:Beautys andra verk, Jirí Kyliáns Bella
Figura
från 1995. Den enskilda dansaren och gruppen ingår en sällsamt
harmonisk sammansmältning och partiet med manliga och kvinnliga dansare, som
alla dansar i samma vida röda kjolar och bara överkroppar, blir storartat i
sin fina tajmning och mjuka känsla.

Jirí Kyliáns säkra rytmiska gehör, humorn och allvaret, genomskådandet och
insikten – det är
rikt varierad dans, gränslöst vacker och välkomponerad, med ett temperament
och en intensitet som tar tag i betraktaren. Vackert, det kan vara så olika.

Recensionen är tidigare publicerad i Expressen den 20 september.

Margareta Sörenson

Fler Föreställningar

Annonser