Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 28 september 2020

Peka, putta, krafsa, klia

2005-10-04

Fakta:

Namn: When They Talk and Dance /5 is the perfect number/Chinese Objects/White lead
Koreografi: Egerbladh,Christel Johannesen, Susanne Leionen Kim Brandstrup
Ensemble: Kungliga Baletten i Stockholm
Plats: Dansens Hus, Stockholm
» http://www.dansenshus.se

Dansarna som alldeles vanliga människokroppar. Springa och gå, slå ut med
armarna, peka, putta, krafsa, klia. Storböla, fnisslycka, det där
egendomligt livslika flödet av folk och folk och folk som kommer och går.
Birgitta Egerbladh har gjort ett nytt verk för Operabaletten: When they talk
and dance
. Det är som en fortsättning på den överdådiga …och där emellan för
Operans scen från år 2000, mindre, men också öppnare. Steglöst glider
iakttagelserna över i dans.

Det är en särskild poäng att just dessa homogena, väl tränade och väl
artikulerade dansare arbetar med vanlighetens ringa rörelsespråk, komiskt
igenkännbart och spegellikt träffande.

Egerbladhs stycke är ett av fyra som premiärdansades i Dansens Hus den 15 september inom
NOKO, Nordiska Koreografer. 16 verk uruppförs inom ett år i de fyra
huvudstädernas operahus.
Norska Ina Christel Johansen bjöd på ståtlig och
belåten mansdans, danska Kim Brandstrup dans-dans till Bach (med en elegant
tyngdlös Marie Lindqvist) och finska Susanna Leinonens Chinese Objects i
vitpudrad robotdans. Leinonens stycke utmanar den klassiska linjen, och
dansarna har gjort ett nytt och udda språk till sitt.

Inga sensationer, men bra och rejält. Och väldansat av Operabaletten.

Recensionen är tidigare publicerad i Expressen den 16 september.

Margareta Sörenson

Fler Föreställningar

Annonser