Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 29 november 2020

Kärt barn leker med klicheer

2005-10-04

Fakta:

Koreografi: Anna Vnuk tillsammans med dansarna
Ensemble: AnnaVnuk, Daniel Andersson, Magdalena Eriksson, Jennie Lindström, Jonas Kruse
Plats: Dansens Hus, Stockholm
» http://www.riksteatern.se

Det finns inte många koreografer som har samma slags idolstatus som exempelvis musikartister. Förutom Anna Vnuk förstås.
Efter att ha charmat publiken med Solofestival med mig själv och Anna Vuk sätter upp Cats så har hon blivit danskidsens Håkan Hellström, kulturtanternas galna favorit och bohochickungdomarnas nya idol.

I sitt senaste verk Kära Medborgare! (lyxigt producerat av Riksteatern) leker hon och de fyra andra dansarna på scenen en lek (det här förklarar Anna själv i början).
Leken går ut på att låtsas vara någon annan. Genom att klä sig som någon annan, härma den personens kroppsspråk och dansa som den skulle ha gjort så, ja- blir man den personen. Ut på scenen (ur ett cirkustält) levereras, i samma tempo som de hoppfulla deltagarna i “Idol”, en rad personer.
Stockholmsnyinflyttade Anna från Karlstad berättar med bonnig dialekt och med det mest tafatta kroppsspråk, om sitt jobb på Myrorna. En lönnfet kille med skinnväst med fransar på hoppar runt i glädjeskutt så fort han blir ensam. Rollfigurerna känns lika träffsäkra som i en Colin Nutleyfilm. Allt bygger på igenkänningskomik.

Men problemet är att det inte händer så mycket mer än så. Stereotyper och klichéer är ju oftast kul. Också här. Men tyvärr är de också alltför ofta lika lite överraskande som en film gjord av tidigare nämnda regissör.
Som revy skulle Kära medborgare passa perfekt. Men grejen med revyer är att de sällan vill något mer än att underhålla. Det verkar inte Kära medborgare heller vilja. Dansen är helt ur fokus. Och ambitionerna känns lite väl låga.

Josefine Wikström

Fler Föreställningar

Annonser