Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 01 december 2020

Kinesisk Hamlet på Kronborg

2005-08-07

Fakta:

Namn: Prinsens Hævn
Regissör: Shi Yukun
Ensemble: Shanghai peking Opera Theatre
Plats: Kronborg Slot

Shanghai Peking Opera Theatre har skapat en ytterst fängslande och till och
med underhållande och lätt förståelig tolkning av Hamlet på Kronborg Slot.

Shakespeares Hamlet blev redan sommeren 2002 lagt i kinesiske händer på
Kronborg Slot. Den gången var det den Singapore-kinesiske regissören Ong
Keng Sen, som skapade en helt egen sorts tvärkulturell version av det
berömda dramat.
I år har man istället bjudit in Shanghai Peking Opera Theatre, som har
kreeret en Hamlet-föreställning i den klassiska, stiliserade, kinesiska
teaterformen Peking Opera speciellt för Kornborg Slot. Efter premiären kan
man konstatera, att Hamlet utsatt för Peking Opera fungerar forbluffande
väl. Och med textmaskin som visar den danska översättningen av den
bearbetade förkortade Shakespeare-texten är det inga problem med att följa
med i handlingen, även om hela rollistan bär kinesiska namn.
Att premiären med Shanghai Peking Opera Theatre överhuvud taget kunde äga
rum planenligt lördagen den 30 juli var en lyckträff. Efter en dag med
hellregn drog sig molnen tillbaka till aftonen så att den milda
sommarkvällen under en molnfri himmel i Slottsgården kunde låta sig
uppslukas av Shakespeares drama framfört genom kinesisk sång, tal, mim, dans
och akrobatik och med skådespelare iklädda praktfulla sidenkostymer
utformade enligt Mingdynastins mode.
Prinsens Hævn (Prinsens hämd) kallas denna kinesiska version av Hamlet där vi ser Hamlets
far, Våldaden, med långt grått kinesiskt skägg dyka upp tillsammans med fem
lustiga spöksoldater och uppmana Hamlet till att hämnas sin fars död.
Hämden blir därför målet för Hamlet, som i vrede över förlusten av fadern
och moderns alltför snabba giftermål med Claudius skakar av vrede, inte bara
i båda händerna utan också långt ut i huvudbonadens långa vackra
fasanfjädrar.
Fu Xiru besitter i rollen som Hamlet inte bara en otroligt väl behärskad
kropp och smidighet, som möjligör att han kan sparka upp ena benet ända till
örat. Både i sång och tal har hans stämma ett stort klangligt spektrum, och
Hamlets viljestyrka, sorg och smärte strålar ut genom hans karismatiska
blick.
Späd och följsam är den bildsköna Ophelia gestaltad av den unga Zhao Huan,
vars sopransstämma ännu inte har mognat helt. Stillsamt, men verkningsfullt
spelar hon Ophelias vanvett med ett sällsamt leende på läpparna, medan
hennes ensliga långa vita vatten-armar böljar i luften.
Det är en större styrka i Guo Ruiyues stämme, när hun i rollen som Gertrud i
vackra, uttrycksfulla solon, ackompanjerade av orkesterns stråkar ångrar och
begråter sina handlingar. Just Gertruds ånger och hennes förtvivlan över
sonens plötsliga död, som hon hade förutsett, spelar en stor roll i
föreställningen, som också mitt i tragedin bjuder på humor och ironi.
Yan Qinggu är fenomenal som den clownartade och tragikomiska Polonius,
der med sitt långa skägg och levande ansikte går omkring på huk under sin
kostym, så att det ser ut som om han inte hade några ben. Som en gummiboll
hoppar han lätt från denna position upp på en stol eller gör en baklänges
saltomortal i luften, och som en kula rullar han runt på golvet när han har
fått dödsstöten av Hamlet.
Fin komik ser vi också hos de dockaktiga skådespelare, som avslöjar hur
Hamlets far blev förgiftad av Claudius, vars svartvita mask med sina röda
streck mellan ögonen också är en signal till publiken om att han är en
mördare. Skådespelarnas uppträdande får den makthungrige Claudius, som är
iklädd tjockt gult silke att mista besinningen i ett våldsamt skri.
Laertes långt mera detaljerade ansiktsmask visar publiken, att han är en
långt mer komplex person än Claudius. I den fysiskt imponerande avslutande
duellen mellan Hamlet och Laertes, där de två männen flyger runt i luften i
sina gigantiska kostymer, hinner Laertes även be om förlåtelse, medan
Hamlet, innan sitt fantastiska dödsstunt, hinner med att sjunga att: ”Här är
en tragedi för alla tider”. Och det är ju så sant som det är sagt.
För
Prinsens Hævn visar att även Pekingoperans form anno 2005 kan historien om
Hamlet visas på ett intressant och angeläget sätt som till och med är
vackert och underhållande.

Fakta
Peking Opera är en nationell, kinesisk musikteaterform, som blandar sång,
tal, dans och akrobatik. Alla medverkande behärskar de flesta konstnärliga
uttryksformerna. Rollerna i Pekingopera är uppdelade i fyra huvudtyper:
sheng (mansroller), dan (kvinnoroller), jiing (roller med målade ansikten)
och chou (klovneroller).
Scenografin er ytterst sparsam, medan drägterne är
storartade. Musiken spelas av en orkester på scenen bestående av gongar,
trummar, flöjter, stråkinstrument och luta.
Peking Operan uppstod mot slutet av 1700-talet och är därmed en
förhållandevis ny teaterform i den kinesiska teaterhistorien. Den överlevde
Kulturrevolutionen 1966-76, där den gjordes politisk korrekt, men har sedan
1990’talet hittat tillbaka till sin klassiska form, bl.a. Tack vare
intresset från väst.
Shanghai Peking Opera Theatre grundades 1955 och är ett
av Kinas mest välrennomerade Peking Opera-kompanier.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser