Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 29 september 2020

H C Andersen med le Grand Cirque de Peking.

2005-08-07

Fakta:

Namn: Hans Christian Andersen
Ensemble: Grand Cirque de Peking
Plats: Cirque Royale, Brussel (www.cirque-royal.org)
» http://www.stardustcircus.com/

Att sitta i Bryssel och se på när kinesiska akrobater tolkar Den
fulla ankungen, Den lille Havfrue, Kejsarens nya
kläder, Prinsessan på ärten…
var förståss i sig en upplevelse helt
för sig själv. 200 år efter författarens födelse vad kunde ha överlevt
långt därborta?
Kvällen började med att en mängd små barn rullade in en jättetårta
på scenen där det stod 200 år. På videoskärmar i fonden satt han själv
i sitt berömda profilklipp och deltog i festligheterna kvällen igenom.
Publiken som mest bestod av medelålders par i sällskap med barnbarn
försökte hänga med i det hela. Att den fula ankungen var mest känd både
här i Belgien och i Kina var inget att ta miste på. Han blev lite av
hela föreställningens maskot.
Samtidigt som jättetårtan rullade ut rullades en jätteanka i.
Alltmedan hon sjönk samman kom de små ankungarna ut. Flög upp i taket,
jonglerade runt med sina linor medan den siste bara satt där och såg
på. Utbuad, förnedrad men samtidigt upptagen med att få sina smutsiga
dun att se vackrare ut. Barnen jublade alltmedan mamma anka rullades
bort. Intensiva strålkastarljus flaxade runt över salongen, bildade
ljuskonstellationer som skulle skänka en förtrollande stämning över det
hel. Så pågick det hela i nästan tre timmar- med bara kort uppehåll för
den traditionella glasstruten.
Den lille havfrue fick sin prins högt därupp hängande i blå
tygstycken medan den fula ankungen hunnit bli en vacker svan och
dansade runt på klassiskt manér på scenen. Allt blandat till
förtrollningens bredder. Häxan i Den lille Havfrue han knappt komma in
med sin kniv förrän nästa scen satte igång. Kejsarens nya kläder, som
kom som ett mellanspel innan en av huvudingredienserna. Prinsessan på
ärten. Det var här de traditionella kinesiska cirkusnumren kunde komma
till sin rätt. Tänk er alla bord och stolar staplade i höjder ovanpå
sängen där prinsessan låg. Efterhand växte de ända upp i taket
alltmedan prinsessan höll det hela uppe.
På varje stol eller bord klättrade små barn runt och gjorde sina
cirkusnummer- stod på en arm, snurrade runt uppenbarligen utan
tillräckliga säkerhetsanordningar. Hela konstruktionen darrade oroande
medan flickorna bara fick klättra högre och högre upp. Inte att
förundra sig över att man i deras ansikten i vissa ögonblick tyckte sig
skönja en fasa.
Men det var bara början på det hela. För efter att man klarat av HC
Andersen skulle deras verkliga paradnummer visas. Det var nu de minsta
barnen kom. När 5-6 åringar tvingades upp på höjder utan säkerhet och
fick stå på en hand och cirkulera runt i all evinnerlighet började man
undra om barn verkligen får utnyttjas på detta sätt i Europa där
cirkusen nu skall vandra runt hela sommaren.
På HC Andersens tid men absolut inte idag 200 år senare.

Ann Jonsson

Fler Föreställningar

Annonser