Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 28 september 2020

En outsider i Paris

2005-05-22

Fakta:

Namn: The Andersen Project
Koreografi: Robert Lepage
Plats: Turbinehallerne, Köpenhamn
» http://www.exmachina.qc.ca

Med utgångspunkt i Dryaden och Skuggan skapar Robert Lepage i sin
soloföreställning The Andersen Project ett magiskt, modernt och bildrikt
Parisäventyr om H.C. Andersen.
I Robert Lepages framstående soloperformance The Andersen Project som har
gästspelat på Turbinhallerne i Köpenhamn står H.C. Andersens sexualitet
särskilt i fokus. Men som den berömda kanadensiska teatermannen och filmaren
har bedyrat under förberedelseåret inför föreställningen, ville han varken
göra en vulgär eller voyeristisk föreställning. Och det löftet har Lepage
hållit till fullo i sitt moderna multimediaäventyr, som på ett elegant vis
baserar sig på H.C. Andersens berättelser Dryaden och Skuggan och bland
annat behandlar den danska författarens förhållande till masturbation.
I likhet med Dryaden är en del av handlingen i The Andersen Project
förlagt till Paris under världsutställningen 1867, till vilken H.C. Andersen
även själv reste och och fick uppleva hur romantikens ideal om natur och
harmoni skar sig med storstadens modernism, moderna teknologi och
blomstrande prostitution.
Men vi får också uppleva Paris 100 år senare när en ung kanadensisk
författare, som ska skriva ett libretto till en barnopera på Opéra Garnier
baserat på en saga av H.C. Andersen, som en outsider bosätter sig vid rue
St-Denis i våningen ovanpå på en sexvideoshop.
Opéra Garniers typiskt franska manager får vi första gången möta på Café
de la Paix. Vi får senare bokstavligt talat uppleva hur samma manager
sexuelt kommer ut ur skåpet, efter att han i sin ensamhet stängt in sig i
ett rum i sexvideoshoppen, samtidigt som han är medveten om att frun och hans
bäste vän roar sig någon annanstans i städenas stad.
Kanadensaren har inte bara sin franske teatermanager och kärleken att kämpa
med, utan måste också ta sig an sin ex-kärestas hund, som i likhet med varje
djur i verje saga spelar en viktig roll som föremål för allvärldens
mänskliga projektioner och drömmar och slutligen rymmer till
Boulogne-skoven.
I nutiden personifierar Lepage det främmande och annorlunda, som väcker
misstänksamhet, ångest och fientlighet i form av en marockansk portvakt,hip
hoppare och graffitti-konstnär, som managern emellertid inte drar sig för
att vända sig till, när det gäller sexuella tjänster.
Och det är vackert, när graffittikonstnären målar upp en bild av H.C.
Andersen på väggen.
I sina många imponerande rollbyten pendlar Lepage hela tiden fram och
tillbaka mellan tid och plats med hjälp av scenografi och flotta effektfula
videoklipp. Ända in i nutiden hamnar vi verkligen också, när kanadensaren
går på Cyber Café och gör research, tar tåget från København till Odense för att
besöka H.C. Andersen Museet eller är på dötrista produktionsmöten på Det
Kgl. Teater. För The Andersen Project. Det är härligt självironiskt, samtidigt
som det är fantastiskt ironiskt självrefererande, samtidigt som den ena
föreställningen växer ut i den andra som i en kinesisk ask, där delarna
avspeglar sidor av H.C. Andersens liv och författarskap.
Två timmar och tjugo minuter utan paus kan tyckas vara lång tid. Men det
är det inte när man är i sällskap med det spännande The Andersen Project,
där Lepage också humoristiskt växlar mellan engelska och franska, som
publiken får översatt till danska med textmaskin.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser