Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 27 september 2020

Radierande spänning på Atalante

2005-05-10

Fakta:

Namn: Volt
Koreografi: Björn Eliasson
Musik: Lars Åkerlund
Ensemble: Dansare: Anja Birnbaum, Love Källman, Ossi Niskala, Nicklas Sundför
Plats: Atalante i Göteborg
» http://www.atalante.org

Danssäsongen håller i sig, trots att vi är inne i maj avlöser premiärerna
varandra. De senaste veckorna har Göteborgskoreograferna Peter Svenzon och
Patrick Idström Acquaye presenterat varsin ny föreställning på Pustervik.
Både Kod och Remix, som respektive föreställning heter, har ett ungt
tilltal. Koreograferna arbetar förtjänstfullt med dansstilar och en
dansglädje som ligger nära den unga publikens egna sätt att röra sig.
Ungdomarna kan lätt identifiera sig. Det har varit medryckande kvällar.
I en väsensskild, mer sofistikerad stil koreograferar Björn Elisson Volt,
som gästspelar på Atalante. Det är inte bara titeln som andas högspänning.
En hel grupp olika konstnärer bidrar till detta formfasta verk där
rörelserna är så strama och laddade att endast högt disciplinerade och
ytterst detaljkänsliga dansare kan göra dem rättvisa. Anja Birnbaum, Love
Källman, Ossi Niskala och Nicklas Sundför har alla teknik och lyhördhet för
Elissons krav. Kvartetten svarar för en kroppskonst som stundtals kan ta
andan ur en.
Lars Åkerlund lägger en elektrifierad ljudmiljö över scen och salong. Den är
oerhört suggestiv, jag känner nästan håret resa sig. Det som strömmar ur
högtalarna låter som gnistor från en laboration under skoltidens
fysiktimmar. Bara så grymt mycket mer. Och farligt stegrande. Ellen Ruges
och Dick Olofssons ljusdesign är lika riskfylld. Den går från lurande
skuggor till hårt, frätande ljus.
Anja Birnbaum har absolut gehör för Elissons exakthet. När hon intar scenen
stabiliserar hon spänningen, får den att vibrera mitt i. Iförd Maria Gebers
uniformslika kostym à la rymdutopi, blir hon en soldat i det högspändas
armé. Den manliga trion excellerar i kraft och hudnära timing.
Deras
symbiotiska förening är en blixtrande kontrast till Birnbaums återhållna
solitär. Hennes dans handlar långa stunder om att stå still. Trots att
blickarna skjuter energi över scenen.
Johanna Ekströms genomskinliga bur – som tillsammans med tre plastdunkar och
den folieskimrande infattningen av scenen utgör scenografin – bidrar med ett
abstrakt men lockande sug. Ända ut i salongen känner vi hur Volt sätter
kroppens laddning på spel.

Texten är tidiager publicerad i Göteborgs-Posten 3 maj 2005.

Lis Hellström Sveningson

Fler Föreställningar

Annonser