Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 20 oktober 2020

Marsfantasier

2005-04-19

Fakta:

Namn: Sidste dans før Mars
Koreografi: Ari Rosenzweig
Musik: Thomas Knak.
Ensemble: Louise Hyun Dahl, Oded Graf, Jenny Jacobsson Odriozola, Klara Elenius, Jeremie Bernheim, César Garcia, Carolina Bäckman, Ellesiv Vestreim Selseng og Charlotta Ruth.
Plats: Dansescenen
» http://www.dansescenen.dk

Koreografen Ari Rosenzweig och bildkonstnären Tal R har tillsammans
skapat Sidste dans før Mars med med väldigt vackra scenbilder, men med tunt
innehåll.
Förväntningarna är högt ställda när koreografen heter Ari Rosenzweig.
Under
de senaste fem åren har vi ju sett hur hans koreografiska talang utvecklat
sig både stadigt och säkert och blomstrat i en rad både allvarliga,
humoristiska och tekniskt utmanande verk.
Som huskoreograf på Dansescenen under innevarande säsong har Ari Rosenzweig
gjort en stark insats som medarrangör och dansare i den inledande
föreställningen Dancemanifest. Och hans nya föreställning Sidste dans før
mars kunde man inte bara förvänta sig vara kronan på verket som
huskoreograf, utan också höjdpunkten på Dansescenens vårprogram. Men så blev
det tyvärr inte.
Visst arbetar koreografen med stringens och vild dynamik med dansarna som
befolkar scenen med rörelser och scenkostymer som tycks hämtade från en
tecknad film eller från cyberspace. Ett trendigt universom som också
koreografen Lene Boel har vistats i under denna säsong på Dansescenen med
marsmänniskor, cyborgs och robotar.
Det är självklart med glädje man ser hela nio dansare på scenen i en modern
dansföreställning, Men även om Ari Rosenzweigs koreografi både inrymmer
uppfinningsrika rörelser och humoristiska ansatser i de putslustiga
militanta och marionettaktiga figurerna, som både försöker sig på att gruffa
och vara kärvänliga, blir man vare sig rörd eller skrämd av dessa främmande
och främmandegjorda väsen i smarta designkläder.
Det blir inte ett dugg bättre när dansarna tar på sig stora masker, likt
fantasifigurer från mars och gör cirkusaktiga balanser, arabesker och
electric boogie-attityder. En sådan betydligt intressantare fantasivärld har
vi redan här hemma framställd på ett långt mer övertydande sätt av
streetdansens virtuoser.
Det är dock ett lyckokast att Ari Rosenzweig i Sidste dans før Mars har
allierat sig med sin bror, bildkonstnären Tal R, som har skapat en för
Dansescenens del sällan skådad vacker och rik scenografi i brokigt färgade
hus som i tecknade serier, som hissas upp och ned. Och ner bland husen
kommer även planeten Mars svävande som en röd drömsk kula.
Men
föreställningens fina scenbilder, som ackompanjeras av Thomas Knaks
effektfult pulserande ljudspår, räcker inte för att göra den 50 minuter
långa Sidste dans før Mars intressant. Det hjälper inte att det till slut
blir natt och att dansarna dynamiskt freakar ut till en blandning av cirkus-
och housemusik.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser