Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 20 september 2020

Salut för Harald Lander

2005-03-31

Fakta:

Namn: Konservatoriet, Etudes m.m.
Koreografi: Bournonville/Harald Lander
Ensemble: Den Kongelige Ballet
Plats: Det Kongelige Teater, Köpenhamn
» http://www.kgl-teater.dk

Stjärndansare från Paris och de bästa av våra egna tävlade i att hylla den
dansk-franske balettmästaren.
Erik Aschengreen rapporterar från Det Kongelige Teaters galaafton i
Köpenhamn den 25 februari.

Det blev en stor afton. Galaföreställningen med anledning av Harald Landers
100-årsdag var komponerad med den känsla for stigande intensitet som han
själv var en mästare i att skapa, och med Etudes som klimax. Här intog de
tre stjärndansarna från Paris scenen med glans. Men dessförinnan steg
stämningen alltmer från balett till balett.
Bournonvilles Konservatoriet eller Et Avisfrieri, öppnade kvällens
föreställning. Den bygger på minnen från hans ungdom i Paris och hör
faktiskt till de baletter som Lander under sin balettmästartid kortade ner.
Men för 10 år sedan återskapade Kirsten Ralov och Niels Bjørn Larsen
Bournonvilles älskvärda vaudeville-balett och gav den ett slags uppiffat
Tivoli-humör, som radierar ut i salongen.
En Flemming Ryberg på bästa spelhumör, gjorde den hetsiga självupptagne
inspektören vid Konservatoriet i Paris, som önskar sig en vackrare och
rikare fru än den hushållerska som han faktiskt har givit sitt
äktenskapslöfte. Kirsten Simone tolkar henne med nyansrikedom som spänner
från turturduva till självsäkerhet. Öppningsscenen med de två i mimiskt
samspel är en Bournonville-specialitet, som knappast står att finna någon
annanstans, och när intrigen för att lura frikadellcharmören sätter igång,
visar de unga dansarna hur väl de också behärskar det mimiska spelet och den
gemytliga varma ton parat med lätt ironi, som får oss att trivas så bra med
dessa harmlösa spratt.
Men under denna afton var Bournonville bara
uppvärmningen.
Två Lander-pas de deuxer från 1960-talet, kreerade för tv, dansades för
första gången på Det Kongelige Teaters scen. Det var krävande både tids- och
stegmässigt, därför att dansarna i scenversionen måste dansa i ett enda svep
utan de klipp som på tv ger möjlighet att pusta ut. De klarade det
förbluffande väl.
Caroline Cavallo och Mads Blangstrup var bländande säkra i Grand Pas de Deux
till Dvoràks slaviska dans, ett klassiskt virtuosnummer med virvlande
piruetter och det drag av slavisk karaktärsdans – ett slag med handen och
ett kast med benet – som Lander älskade. Och en personlig nyans fick
dansarna också med i det hela, Hon kokade över i flörtande inför hans ljusa
elegans.
Och elegansen fortsatte när Gudrun Bojesen och Thomas Lund, klädda
i vitt under fyra kristallkroner, serverade Festpolonaise i den version som
Harald Lander skapade till Toni Lander och Flemming Flindt. Med sin fägring
och sin ytterst rena dans minner Gudrun Bojesen om en ung Toni Lander, medan
Thomas Lund, som under många år var balettens ungersven, plötsligt i denna
pas de deux var en mogen, galant och beslutsam partner åt Gudrun Bojesen.
Harald Lander skulle ha glatt sig över den disciplin som dessa fyra unga
dansare,- våra bästa, – investerade i dansen och den frihetskänsla söm
följde av detta.
Själv var han en både engagerad och temperamentsfull
instruktör som visades i ett par filmklipp mellam dessa två pas de deuxer,
där balettmästaren också tonade fram i gammal reklamfilm och dansade Tango
Jalousie
med Margot Lander.
Och så var scenen färdig för Etudes, dansad med säker precision av vår egen
balettkår, men upphöjd och besjälad av Agnès Letestu, Jean Guillaume Bart
och José Martinez från Parisoperan. I det romantiska solot var hon som en
uppenbarelse från en annan värld och i det virtousa solot med skarpa,
kristallklara accenter. Alla tre hänförde oss med sin linjeföring, sin grace
och sitt lugn.
Frank Andersen hade halvvägs hyllat sin foregångare Harald Lander från
scenen. Nu stampade publiken av begeistring, och vår balettkära Drottning
Margrethe anförde applåderna från sin loge. Harald Lander blev firad som sig
bör, och Den Kongelige Ballet kan resa vidare mot Bournonvilles 200-årsdag
och festivalen i juni.

Konservatoriet ges även på gamle scene 30. april 5. maj och 8. juni

Erik Aschengreen

Fler Föreställningar

Annonser