Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 04 december 2020

En annan sorts dans

2005-01-31

Fakta:

Namn: Kridt, Nine/ City of Twist
Koreografi: Tim Rushton, Stephen Petronio
Plats: Takkelloftet, Operan på Holmen
» http:// www.operahus.dk

Baletten står sig väl i det nya Operahuset. Den kungliga dansarna briljerade
inte bara vid den stora galainvigningen den 15 januari.
Dagen efter invigdes den lilla
scenen – Takkelloftet- med en modern dansföreställning.
Vi kan säga det direkt med en gång: Takkelloftet är ingen ideal dansscen.
Dansgolvet är begränsat och till denna föreställning var stolarna uppställda
på ett sätt som gjorde en stor del av dansen osynlig för att de
framförvarandes huvuden skuggade scenen likt trädtoppar.
Detta kan dock inte hindra mig från att utropa att att Tim Rushtons Kridt
som öppnade kvällen program är ett mästerverk.
Det är något av det allra
bästa som denne allsidige och högt begåvade koreograf har skapat på länge.
I
ett våldsamt, ofta förtvivlat och hela tiden överraskande kroppsspråk
berättar han med hjälp av de sju fina dansarna från Nyt Dansk Danseteater om
livets flyktighet. Likt de kritstreck som tecknas på fondväggen.
Ångest och
desperation dominerar, men ömheten skymtar också glimtvis fram, men
desperationen är också den dominerande stämningen i Petris Vasks musik.
Föreställningen rör sig kring den sårbare mannen Kenneth Carlsson, som är
mannen som ska dö.
Efter detta allvarliga verk skiftade Tim Rushton ton och visade sin
nyckfullhet i Nine med fem dansare från den Kongelige Ballet. Dansad till
Bachs Wohlthemperiertes klavier, stringent spelad av Christian Veestergaard,
på ett lekfullt sätt.
Här var det lugnt och glädjefyllt inför möten och lite
melankoli i avskeden. Ingen handling men en sprudlande
steg-uppfinningsrikedom för de klassiska dansarna med Caroline Cavallo som
den centrala kvinnogestalten.
Att vara fullvuxen men ha leklusten i behåll
förmedlas av Tina Højlund som efter en lång paus på grund av skador nu är
lyckligen tillbaka med all sin lyhörda rörelseglädje som passar så bra ihop
med Rushtons koreografi.
Drottning Margarethe, prinsessan Benedikte och drottning Anne Marie hade
också hittat till Takkelloftet, men de blev snuvade på Stephen Petronios
City of Twist, som dansades av koreografens eget kompani.
Ett brandlarm,
körde ut oss allihopa ur salen. Det var ett falskt alarm, men när vi kom
tillbaka igen befann sig redan de kungliga på andra sidan vattnet.
Det gick
heller inte miste om något speciellt. Stephen Petronio är ett stort namn
inom ny amerikansk dans, och hans City of Twist sägs skildra människorna i
Downtown Manhattan i New York. Problemet är bara det att hans kraftfulla
starkt repetitiva stil med eviga vridningar, sparkar och kast fyller teatern
med en energi, som ändå inte lyckas med att nyansera och berätta särskilt
mycket i steg och språk, på samma vis som Tim Rushon hade lyckats göra.
Takkelloften bjuder således på ett intressant möte mellan amerikansk och
dansk dansteater, där amerikanarna nöjer sig med en expressivitet som är
långt mindre nyanserad än vad vi förväntar oss.

Erik Aschengreen

Fler Föreställningar

Annonser