Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 21 oktober 2020

Baletten briljerade

2005-01-18

Den 15 januari invigdes det nya Operahuset på Holmen i Köpenhamn. Erik
Aschengreen rapporterar här från dansens del av den stora invigningsgalan.

Operan på Holmen är också ett hus för baletten, och vid öppningsgalan stod
dansarna, iscensatta av Frank Andersen, för en stor del av den glädje som
strömmade från scenen. Den är stor, men har man personlighet, kan man både
fylla och behärska den. Det kunde Silja Schandorff och Nikolaj Hübbe.
Med
nonchalans och erfarenheter från all världens stora scener gjorde han sin
entré i smoking och mötte balettens stora fantastiska dam i Jalousie, ett
pas de deux, speciellt skapat till invigningen av Peter Martins med lätt
och ledigt handlag. Två sidor av kärlekens väsen, framfört som en vaggande
glädjefylld vals i vida svep och en sensuellt eggande tango med krävande
hållning för Silja Schandorff, som sparkade högt med sina långa ben, medan
Nikolaj Hübbe rullade ett rött skärp om livet och paraderade med ironisk
glöd till Jacob Gades toner. Pas de deux’n var ny, men inte så
överraskande.
Det var däremot serveringen av Bournonvilles pas de
deux från Blomsterfesten i Genzano, inlagd i Maskeraden från Carl Nielsens
opera och dansad med teaterns 400 konstnärer på scenen som maskeradgäster.
De gav högljutt uttryck för sin begestring när Thomas Lund landade i exakta
dubbelvändningar eller Gudrun Bojesen flög över scenen i glittrande
brisésteg.
Det var härligt ohögtidligt och riktigt glatt blev det när samma
Gudrun Bojesen stax därefter slängde iväg tutun i orkesterddiket och
Istället för att dansa Blomstervalsen av Tjajkovskij, fick en saxofon för
att spela och jazza med en munspelare och orkestern, medan hela personalen
vaggade med i bakgrunden. Vilken brud!
Till det roliga hörde också att Morten Eggert, likt en spänstig fräck tupp i
röda strumpor och med snabba batteringar dansade Tuppdansen i ett hav av
gula hönor omkring sig. Till det gulliga hörde barndansen i Elverhøj, dansad
med rak rättframhet av Ida Praetorius och Oscar Nilsson.
Och så fick vi se
nästan hela Harald Landers och Knudåge Riisagers Etudes, för tillfället i
dubbelbesättning med Gitte Lindstrøm som en rörande, vacker romantisk
ballerina och Caroline Cavallo med diamantslipad teknik i de mera virtuosa
passagerna.
Med flott statur fyllde Kenneth Greve scenen. Då han på Gamle
Scenen kan verka ganska stor, passar istället det nye huset fint till hans
proportioner.
Scenen ger också kåren mer möjligheter till utmaningar som
uppfylldes i de passager där dansarna flyger i jeté-språng på ljusstrimmor i
det mörka rummet, och i den brusande finalen.
Balettens hemmascen är fortsättningsvis den Gamle Scene, men det nya
Operahuset har givit dansen plats och nya möjligheter. Man lyfter nästan
själv i fåtöljen när man ser hur flott dansen tar sig ut i det nya rummet.

Erik Aschengreen

Fler Nyheter

Annonser