Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 04 december 2020

Konfetticirkus av Mats Ek

2004-10-13

Fakta:

Namn: Köpmannen i Venedig
Koreografi: Mats Ek
Plats: Dramaten
» http://www.dramaten.se

När jag på min cykel trampar i väg genom snålblåsten till Dramaten kan jag
inte låta bli att fantisera om hur Mats Ek – koreografen som använt sig av
rakade svanar i klassikern Svansjön, fått Jonas Karlssons ben att flaxa
jämsides med Ana Lagunas suggestiva dans i Andromaque och som satt upp en
dammsugarbalett för Parisoperan, skall ta sig an Shakespeares, minst sagt,
omdiskuterade verk.
Att Juden Shylock skulle spelas av Malin Ek visste jag.
Men skulle handlingen utspelas i Nazityskland eller kanske ännu närmre vår
tid, i Mellanöstern? Eller skulle köpmannen Antonios homosexuella drag
gestaltas i en politiskt korrekt nutida queerdrottning?

Men nej. När Mats Ek sätter upp Köpmannen i Venedig på stora scenen så
tar han med varenda scen, förveckling, intrig och rollfigur med dess
komplexitet, precis som på Shakespeares tid. Med följer då komedins råa och
uppenbart antisemitiska skämt om juden Shylock, stereotyperna och
schabloniseringarna av adelsdamens Portias friare som högmodiga spanjorer
och hätska män från Mellansöstern. Den sistnämnda med två heltäckta
muslimska kvinnor komiskt struttandes bakom sig.
Vi får också genom
köpmannen Antonius förbjudna kärlek se Venedigs dåtida syn på homosexualitet
som den värsta synden.
Mats Ek klär dessa minst sagt provocerande och
laddade getalter och idéer i glansiga kostymer, sång, dans och akrobatiska
konster. Resultatet blir en storslagen konfetticirkus med både komiska,
suggestiva och mardrömsliknande inslag. Och mellan alla laddade dialoger,
gapskratt och monologer som får en att sluta andas (”Har icke en jude
ögon…”) så toppar Mats Ek sin jätteföreställning med sitt karaktäristiska
rörelsespråk. Känslolivet åker berg och dalbana.
Riktigt kul är det då de
två Cullbergdansarna Bernard Caucard och Yvan Auzely brer på stereotypen av
den högmodige spanjoren genom att stampa som spanska flamencodamer i sann
queeranda. Men intensivast och berörande är det då dansen och dialogerna
inte tycks ha någon gräns mellan sig. Då judens hat blir till huggande steg
i Malin Eks ben eller då kärleken mellan Shylocks dotter Jessika och
adelsmannen Lorentzo blir till en pas de deux.
Då växer rörelserna fram ur
dialogerna. Orden blir till rörelser då inte ens Shakespeare förmår att
uttrycka sig.

Som vanligt i Shakespeares dramer så kastas vi mellan intriger och
förvecklingar. Vi träffar på människor både från gatans smutsigaste kvarter
och adelsmännens skinande salar. Men Shakespeare skriver inte sin publik på
näsan. Under trycksvärtan och den yttre handlingen fullkomligt vibrerar det
av ämnen som väntar på att sprängas. Det skulle räcka att ta ett utav dessa
för att få ihop till en hel uppsättning. Mats Ek väljer alla.
Dramatens
välvda tak faller över mig, dess guldmålningar bländar mina ögon och
kulturelitens applåder bedövar mina öron när jag vinglar ut något förvirrad
från premiären av Mats Eks uppsättning av Köpmannen i Venedig på Dramatens
stora scen. Förbryllande, men otroligt effektfullt.

Josefine Wikström

Fler Föreställningar

Annonser