Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 31 maj 2023

När pengarna dansar

2004-10-12

Fakta:

Namn: Børsen Roadshow
Koreografi: Thomas Eisenhardt och Ann Crosset
Plats: Copenhagen Jazzhouse
» http://www.aabendans.dk

Ett starkt par i den danska dansvärlden har lierat sig med en musiker och en
videokonstnär om att skapa något så ovanligt som en kulturpolitisk show,
till och med en roadshow, som enligt Danske Banks financiella ordbok i
nydanska betyder: ett större marknadsförings arrangemang, där
företagsledningen presenterar företaget på investeringsmöten på speciella
platser. Investerarna är åskådarna som vid ingången erbjuds olika slags
tillhörighet: vip‚, ‚vip plus‚ och ‚vip plus golden‚ i Børsen Roadshow som
garanterar större utdelning av föreställningen. Själv nöjde jag mig med ett
vip plus-medlemskap, som gav mig möjligheter att välja platser för andra,
men varken gav gratis kulspelspenna eller fri bar. Vip plus golden‚ fick
under föreställningen möjlighet att få se lite extra mycket dans än oss
andra bakom ett skynke, som delade folket som på ett flygplan.
Men alla fick
erbjudandet om undervisning om modern dans och dess stora potential i
utvecklingen av affärslivet.
Men först en videopresentation (signerad Helle Lyshøj) av de medverkande som
var stylad intill perfektion: De skulle allasammans kunna kandidera till
Europaparlamentet rakt av, så välslickade var de: Ann Crosset med breda
”power”-axlar i sin diskret duvgrå dräkt. Thomas Eisenhardt med röd slips
och performern Erik Pold med en insmickrande försäljarröst, som också
återkom i senare inkarnationer som exempelvis Mr Pink,den professionelle
bögen, som är väl medveten om investeringsframtiden i homovärlden.
Musikern
Thomas Sandberg talade hela tiden i mobiltelefon och kom då och då in i
showen med meddelanden om hotellbokningar och framtida gigs.
Den komiska och realistiska bakgrunden till Børsen Roadshow är den danske
Venstreregeringens lovprisningar av de stora möjligheter som affärslivet och
kulturlivet har för inbördes utveckling: Skattefrihet vid köp av konst till
bolagsstyrelsens sammanträdesrum, eller, som Thomas Eisenhardts bud lyder:
Striptease till julbordet. Han strippade själv till 100 procent som
demonstration, både av den säljbara delen av modern dans och ur en annan
synvinkel, som uttryck för den nakna sårbarheten, den missförstådde
konstnärens känslor inför dagens Danmark.
Ann Crosset strippade inte, men hun bytte ständigt kläder, för att övertyga
oss om kvaliteten i den vara som hon gärna ville sälja: Själva Børsen
Roadshow. Vi ska inte känna någon financial anxiety‚ och så ska vi networka
till lite mysig musik, vi skal se Walk and Talk-demonstration: dansaren går
i en cirkel, men kan skifta riktning. Omåttligt lärorikt i affärssammanhang:
det kan ju affärslivet också! Detta är en av många liknelser mellan den nya
dansen och det nya sättet att leda: En ny riktning och en mängd nya
möjligheter visar sig – och det ger mycket stor frihet. Novo Medicinal köpte
denna Walk and Talk-modell 1994 – berättar våra nya dans- och företagsgurus
och fyller sen på med mer managementsnack om hur en verksamhet kan liknas
vid ett skumbad.
Som i den nuvarande danska regeringens mandat så handlar
det hela om listig liberalism och inte någon trist humanism.
Den lilla konstnärsgruppen lyckas demonstrera alliansen mellan kultur och
affärsliv i all sin nakna komik: vem tror att kultur är som bäst i form av
skatteavdrag? Men liknelsen är tillräckligt bra: Det finns verkligen inga
gränser för hur många miljoner skeppsredaren Mærsk McKinney Møller har
lyckas rädda åt sig genom att grunda en fond för att skänka Köpenhamn ett
fult operahus och förstöra en av de vackraste arkitekturensembler som finns
i Norden: Amalienborgs Slotsplads.
Det gav helt enkelt så stor utdelning
till mecenaten själv, hans insats är en slags föregångare till Børsen
Roadshow.
Det är härligt att det finns företagande som i stil med Åben dans‚
som har lust att ta del i dagens samhällsdebatt, och har förmågan att skämta
och ställa till beskådan alla olika versioner av Kejsarens nya kulturkläder.

/
Børsen spelas på Copenhagen Jazzhouse till 2. november men också
rundt omkring i Danmark i perioden fram till 5. november.

Charlotte Christensen

Fler Föreställningar

Annonser