Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 01 oktober 2020

Bragdguld till Ek

2004-10-12

Fakta:

Namn: Köpmannen i Venedig
Koreografi: Mats Ek
Plats: Dramaten
» http://www.dramaten.se

Mats Ek gör med sin uppsättning av Shakespeares Köpmannen i Venedig en operation liknande den man måste utföra för att pilla bort en fästing. Med ett stort grepp vrider han en av teaterhistoriens mest svårmanövrerade pjäser ur sina belastningar och samtidigt lyckliggör han publiken med lätt handlag och stor precision i en scenkonst för nuet.

Det är en bragd. Köpmannen i Venedig är dubbelt belastad; dels redan från början genom att använda en antisemitisk arketyp, dels med en toppnotering under Nazityskland med mer än 50 uppsättningar mellan 1933 och 1939. Vore det kanske bäst att efter Förintelsen låta Köpmannen och den förfärliga juden Shylock vila i gömmorna?

Varken antisemitism eller annan etnisk diskriminering har dock upphört på det arma klot vi bebor. Mats Eks hela verk som koreograf och regissör cirklar kring individens möjlighet att leva sitt liv mänskligt inom familjen och i världen; omläsningar och nytolkningar av klassiker är hans livsluft och drivkraft som konstnär.

Mats Ek väljer en kvinna, sin tvillingsyster Malin Ek, till juden Shylocks roll för att understryka hans annorlundaskap. Hennes röst, hennes plastik, hennes sluttande axlar i den svarta rocken talar om sorg, vrede. Malin Ek har en mycket säregen förmåga att skapa en självlysande figur mitt i den myllrande mängden.

I uppsättningens stora vridgrepp av musik, dans, sång och scenografiska block ser man henne genast när helst hon diskret gör entré. Liten, stram, ett svart tecken för kränkthet, av att vara den andra, uppfordrande som ett dåligt samvete.

Köpmannen i Venedig skrevs som en komedi. Malin Eks Shylock är allt annat, och Mats Ek har lyckats med en slags dubbel genre-bokföring. Ja, det är en tragisk pjäs om förföljelse och förtryck av en judisk pappa, och ja, en kritisk studie av guldets förbannade makt och jo, det är en generös och en rolig kärlekshistoria runt den högdragna Portia. Stina Ekblad gör henne med arketypisk tydlighet, kvinnlig stolthet, humor och jävlaranamma i lika mått inför ett kluster av dumma pretto-män.

Som en ständigt sig förvandlande bro mellan sorg och glädje finns två av Sveriges allra bästa dansare: Yvan Auzely och Bernard Cauchard. I galen flamenco eller som sorgsna ädlingar, stundtals på egen hand, stundtals med följe av dansande skådespelare: de betyder mycket för att denna disparata historia går ihop.

Och så det allvarliga och etniskt blandade kärleksparet Melinda Kinnaman och Jonas Malmsjö – deras duett med honom i salighetens linor och henne på jorden! En scenisk bild av kärleken att sluta till hjärtat.

Mats Ek har nog befriat en klassiker till.

Recensionen är tidigare publicerad i Expressen 10 oktober 2004.

Margareta Sörenson

Fler Föreställningar

Annonser