Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 04 december 2020

Pjerrot går i sömnen på Tivoli

2004-08-20

Fakta:

Namn: Pjerrot går i søvne
Plats: Pantomimteatret i Tivoli, Köpenhamn
» http://www.tivoli.dk

Det finns många kulturkritiska klagosånger kring sakernas tillstånd:
MacDonalds, Pepsi och USA-producerade sit-comes från hela världen.
Det finns
däremot ingen anledning att klaga på Dansvärlden om man bara tar för sig av
de möjligheter som en vecka i Köpenhamn erbjuder. Ena dagen kan man gå till
Musikteatret i Albertslund och uppleva en röst- och kroppsmedveten
flamencoföreställning, som ger prov på könsmedveten energi ut i minsta
lillfingerled och dagen därpå kan man gå till Pantomimteatret i Tivoli och
se barnslig pantomim.
Den europeiska marknaden är ännu inte helt likriktad,
och man måste säga att det kommer ta lång tid innan spanska kvinnor som
Belén Maya och Mayte Martín – kommer att anpassa sig till en slags europeisk
konformism, och det kommer också ta väldigt långt tid för Pantomimteatret
att börja efterlikna andalusisk barnteater.
Unesco har ett program för bevarande av icke-muntliga traditioner, även om
vi skandinaver inte är medvetna om vad detta betyder för oss. Men om det
finns någon muntlig tradition som man verkligen borde freda och stödja så är
det pantomimerne i Tivoli.
Deras härkomst går tillbaka till italienska
invandrare i början av 1800-talet och ännu längre bakåt i tiden härstammar
de danska stumspelen från commedila dell´arten. Men det är så länge sedan
att det man idag ser på Pantomimteatret, i likhet med så mycket annan
kulturimport, förefallar vara 100 procent hemodlat och typiskt för det
danska temperamentet.
Pantomimerne i Tivoli är godmodiga, långsomma och
haltar i gångarten, poängerna är så vänliga att alla barn hänger med.
Kulturarvet tar man väl hand om i den lilla lugna enklav i det alltmer
larmande och monstruösa Tivoli, och Pantomimteatret anses vara världens
största och vackraste dockteater. Den ritades 1874 av arkitekten Vilhelm
Dahlerup, som också står för Det Kongelige Teaters Gamle Scene och det numera
skamfilade Statens Museum for Kunst.
Pantomimeteatret har rigg och rekvisita
från 130 år tillbaka i tiden, och en enormt charmerande ridå i form av en
påfågel, som kan öppna och stänga sina fint målade vingar. Alltsammans sker
med hjälp av handkraft som ett levande teatermuseum.
Söndagen 15 augusti visade man här en rekonstruktion av en pantomim med
titeln Pjerrot går i søvne,som skrevs 1859 av Henrik Hertz, som i Ryssland är
känd som författare till skådespelet Kong Renés Datter. Om detta gjorde
Tjajkovskij en opera Jolanta‚som hade premiär som, double bill‚ med baletten
Nötknäpparen.
Historien om Pjerrot, den vita clownen som går i sömnen är en
bagatell om de två unga älskande, Harlekin och Columbine, som inte får
varandra, men då Pantomimeteatret kräver happy end så slutar det
naturligtvis med faderlig välsignelse och en av de apoteoser som återfinns i
i ryska versioner av Svansjön. De unga tu får hjälp av en snäll trollkarl i
gestalt av en person som liknar en frimurare, och den stora genomgående
karaktärsrollen spelas av en härlig dansande björn, som med ett saligt flin
dansar runt med Pjerrot. Det hela är lekande lätt och oerhört intagande.
Men
Pantomimeteatret gör mer än att borsta av och uppföra sin traditionella
repertoar, de sjösätter också nya farkoster. En hiphop-pantomime med titeln
Harlekins Triumf är en av dessa, med break-dance-elementer och en Pjerrot
med svartröd tuppkam.
Man har också skapat ett nytt begrepp djanzze‚ som är
Pantomimeteatrets privata blanding av ballet, show, jazz och dans. Nästa
premiere, fredag den 20 augusti klockan 19.30 och 21.00 visas det senaste
provet på denne moderna art: Moving On, som är skapad av en av teaterns
dansare, Per Lundsgaard, till musik av Billy Joel och Agnetha Fältskog.

Charlotte Christensen

Fler Föreställningar

Annonser