Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 29 september 2020

Bra, bättre, bäst

2004-04-28

Fakta:

Namn: Dansens mästare
Koreografi: Balanchine, Kylian, Ek
Musik: Tjajkovskij, Stravinskij, Fläskkvartetten
Plats: Stockholmsoperan
» http://www.operan.se

Operans nya och tredelade balettafton ger valuta för skattekronorna.
Hundraårsjubilerande Balanchine inleder med ett svalt leende Allegro
Brillante
till Tjajkovskijs pianokonsert nr 3 med Patrik Jablonski som
solist. Balanchines moderniserade klassiska stil kräver en skarp precision
som inte alltid är Kungliga balettens, men det går ganska bra.

Bättre: Jirí Kyliáns Symphony of Psalms till Stravinskijs verk med samma
namn, där lika proportioner kör (Erik Erikssons Kammarkör) och orkester ger
dansarna en gudomlig klangmatta av sakralt och pulserande nytt. Kyliáns
säkra kompositoriska blick gör arkitektur av koreografin, där sexton
dansarna och fyra korstolar dansar ett laudate till människan och hennes
korta tid tills alla sakta, sakta tonar bort i det mörker som kan kallas
evighet.

Och Bäst: Mats Eks Lägenhet, skapad för Parisoperans nästan genomskinliga
dansare för fyra år sedan har äntligen landat i Stockholm. Med
Fläskkvartetten på scenen.
Det krackelerande soundet och den gungande
rytmiken balanserar Mats Eks sorgset och smärtsamt lustiga dikt över
nutidsmänniskan, hennes teve, hennes hem och hennes gata. Brådskan,
ångesten, kärleken och främlingsskapet – såsom i en spegel.

Operans dansare känns en aning reserverade i sitt uttryck, och till och med
lite frågande. Kan det vara så här? Det kan det! Dammsugarsekvensen à la
skotsk reel är utmärkt – Eks form kräver en dramatisk satsning och en hel
del tolkning. Fläskkvartettens närvaro är en välsignelse, skyddsnät och
färglåda för en lite blek dans.

Recensionen har tidigare publicerats i Expressen den 25 april.

Margareta Sörenson

Fler Föreställningar

Annonser