Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 19 september 2020

Hyperenergisk britt i Helsingfors

2004-01-20

Fakta:

Namn: Baby
Ensemble: Helsinki Dance Theatre (f.d.Helsingfors Stadsteaters dansgruoo)
Plats: Helsingfors Stadsteater
» http://www.hkt.fi/tanssiryhma

Den brittiska koreografen och dansaren Nigel Charnock är Helsingfors
Stadsteaters dansgrupps numera Helsinki Dance Theatres nya konstnärliga
ledare. Helt ny är han inte, han har redan verkat i ett år av sitt
treårskontrakt och producerat föreställningen Paratiisi! (Paradis!) i
höstas.
Den uppskattades högt, speciellt av en yngre publik.
I Charnocks
föreställningar gör dansarna ”allt” – sjunger, dansar, talar, visar upp
kroppsdelar, i roniserar över olika dansstilar och klättrar ut bland
publiken.
Charnocks stil är extrovert och teatralisk. Trots att han har få förebilder
från dansvärlden, nämner han Pina Bausch när han berättar om hur hans
dansare ska behärska alla genrer.
I Helsinki Dance Theatre har han funnit
den sammandansade gruppen som kan just det.
Charnocks ursprung är
skådespelarens, genom arbetet med DV8 och Lloyd Newson på 1980- och
1990-talet kom han in på dansen. Det syns i hans inställning till
föreställningen som en omruskande helhet som talar till publiken här och nu
med hjälp av populär musik och koder från populärkulturen.
Under de närmaste åren kommer man att se främst Charnocks koreografier för
Helsinki Dance Company (förut Helsingfors stadsteaters dansgrupp) eftersom
han säger:
”jag är svartsjuk av mig, och vill inte dela gruppen med någon
annan koreograf”.
Själv delar han sitt liv mellan England och Helsingfors. Energisk och mitt i
karriären undervisar han, improviserar och turnerar med sina
soloföreställningar när han inte koreograferar i Helsingfors.
Nigel Charnocks senaste föreställning Baby hade premiär 18 januarii.
Den
handlar – liksom hans andra koreografier om hjärta och smärta, liv och död.
Fem berusade personer i ett rum. Två par och en utomstående man som ingen
känner har hamnat på en efterfest. Konstellationen är upplagd för katastrof.
Föreställningen Baby visar hur lätt det är att gå över gränsen. Vem som
helst kan bli en mördare eller ett offer.
Mannen – Babyn (Ville Sormunen)
blir katalysatorn för händelserna under den spritdränkta kvällen. Männen och
kvinnorna blir lika betuttade i honom som glatt leende öppnar sin famn för
var och en. Och han blir i tur och ordning mördad av de andra mer eller
mindre av misstag.
Sex, våld och misstag är temat i Baby. I motsats till de tidigare tre
koreografier som han har gjort för hela gruppen är det här ett stringent
kammarspel som till sin intressanta struktur består av repetition och
variation av en och samma händelse.
Folket festar och är glada. Någon är
otrogen, en annan blir svartsjuk och leken går för långt.
Vi får se ett flertal varianter på vad man kan göra med ett lik.
Man kan klä
ut det i peruk, leva ut sina nekrofiliska tendenser och man kan släpa ut det
efter varje varv för att återkomma till spelet efter kättjefyllda duetter
mellan paren (Helen och Frances, Harry och Jimmy) Förutom de revyaktiga
mellanspelen där alla dansarna sjunger och dansar är det mera
psykologiskt-realistisk fysisk teater över koreografin. Charnock är mycket
explicit i sin framställning av våld och sex.
Jämfört med tidigare Charnock-föreställningar i Helsingfors så är Baby mera
dämpad till uttrycket. Energikurvan i föreställningen går från hyperenergi
till utmattning och totalförstörelse. Eller en känsla av ofattbar katastrof
berättad och ihågkommen på olika sätt av de som var med. Eller hur det nu
gick till, för till slut blir bara en enda person kvar sittande leende på en
stol i det vita rummet.
Baby spelas på Helsingfors Stadsteater 28, 30, 31/1, 3, 6, 9, 25, 26, 27/2,
2, 6, 9, 12, 19/3, Se vidare www.hkt.fi
Den inleder dessutom Dansbiennalen i Malmö på Palladium, där Baby spelas den
16-18/2. Se vidare www.dansstationen.nu

Annika Tudeer

Fler Föreställningar

Annonser