Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 23 maj 2019

Lockande UNTZ UNTZ UNTZ

2019-02-24

Fakta:

Namn: UNTZ
Koreografi: Martin Forsberg
Musik: Mitja Nylund
Ensemble: Nastia Ivanova
Plats: Dansehallerne, med spelplats: KU.BE
» https://www.dansehallerne.dk

Det är techno på programmet, men först börjar dansföreställningen UNTZ med en föreläsning om technons ursprung och historia. Det är inte den mest pedagogiske eller underhållande introduktionen till techno-historien, utan en liten småtrist Wikipedia-lektion med massor av torra fakta supplerad av olika alltför få filmklipp, bilder och ljudeffekter. Den ryska dansaren Nastia Ivanova berättar, att technon uppstod i Detroit och dess förstäder på 1980-talet, när stadens tidigare så blomstrande bilindustri dog ut. I ruinerna av bilindustrins fabriker och kontor blev technon primärt utvecklad av tre high-school elever, som kallade sig The Belleville Three. Men det var i andra ruiner technon riktigt rotade sig, nämligen i ruinerna av den fallna Berlinmuren. Från den tyska metropolen spred technon sig – primärt till resten av Europa.
Techno har blivit sett som ett uttryck för ”future shock” och post-industriell ångest, men Nastia Ivanova kallar technon queer, tolerant och inkluderande. En form för eskapism finns det dock i technon, därför att den dansande, när den ger sig hän till det pulserande technobeatet, kan försvinna in i sin egen värld och helt in i transen. Det upplever vi, när vi efter techno-foreläsningen leds in i et mörkt rum, där technon bankar, och stroboskopljuset blinkar.
Nu har Nastia Ivanova bytt sina jeans och sin t-shirt och tagit på sig en svart latex-heldräkt. Vi ställer oss i en cirkel runt om henne, och ett rave kan ta sin början. Efter att ha gått lite runt i rummet, skakat loss muskler och leder, börjar Nastia Ivanova att röra sig till technon upprepade ljudmönster. Hon frigör sig så att säga från verkligheten för att till sist försvinna in i den förlösande extasen.
Nastia Ivanova är en skicklig dansare. Det är härligt att se på henne med fladdrande hår kring huvudet och när hon likt en schaman med blundande eller uppåtvända ögon rör sig allt djupare och djupare in i transdansen. UNTZ är inte bara en föreställning som publiken tittar på, för det är omöjligt att stå stilla och bara iaktta när Nastia Ivanova dansar. Alla dras med in i beatet, som titeln UNTZ refererar till, och dansar med. Så inbjudande är stämningen att man nästan blir tvungen att hålla tillbaka sig för att inte för att inte försvinna in i det närapå religiösa frirum, som technons beat lockat till. UNTZ är inte bara en dansföreställning, man ser på, den upplever man – i djupet av sitt hjärta.
UNTZ, som är koreograferad av Martin Forsberg, är en glädjande återupplevelse av technon, som många av oss dyrkade under 1980-talet eller 90-tralet på raves runt omkring på råa och industriella platser i europeiska metropoler. I det mörka rummet med det pulserande beatet, stroboskopljuset och den extatiskt dansande Nastia Ivanova får vi återuppleva den suggestive friheten, som technoens pulserende kraft erbjuder Det rum, som UNTZ öppnnar är, så paradoxalt det än låter, en högtidsstund för befriande självförglömmelse.

UNTZ har redan spelats i Arhus och i Köpenhamn, men i november 2019 kommer UNTZ att visas på Norrlandsoperan i Umeå.

Torben Kastrup

Fler Recensioner

Annonser