Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 22 september 2018

Fresh Circus #4 cirkusbranschens stora think tank samlas i Bryssel

2018-03-14

Mer än bara cirkus, eller rättare sagt More than circus är rubriken för det Internationella seminariet för utveckling av cirkuskonsterna, vars fjärde upplaga kallad FRESH CIRCUS#4 äger rum på Bryssels Théâtre National den 13-15 mars parallellt med 15:e upplagan av cirkusbiennalen upfestival.be
Inriktningen är vald dels med tanke hur många andra scenkonstformer och visuella konstarter genom åren låter sig inspireras av cirkuskonsterna, men också särskilt med tanke på att cirkuskonsten under 2018 firar 250 årsjubileum. Der var nämligen så länge sedan som Philip Astley skapade sin första show en.wikipedia.org/wiki/Circus
2018 är också utnämnt till ett speciellt år för det europeiska kulturarvet www.patrimoineculturel.com/2018-annee-europeenne-patrimoine-culturel/
Allt detta ger mångdubbel anledning för cirkusbranschen att fortsätta att formulera sig och flytta fram positionerna.
En av positionsmarkeringarna är att man numera inte talar om nycirkus, utan att man använder begreppet modern cirkus, ungefär på samma sätt som för dansen, d v s modern dans eller kanske vi heller säger nutida dans, så varför inte nutida cirkus?
Det handlar om att flytta fram gränserna och rucka på givna utgångspunkter, eller som Ruth Mackenzie, en av talarna på gårdagens invigning: ”to move borders and boundaries”, själv har hon gjort sitt bästa för saken genom att bli den första kvinnan någonsin att utnämnas till konstnärlig ledare för Théâtre Châtelet i Paris, därtill är hon den första utlänningen att inneha denna ställning. Hon stod även för kulturarrangemang i samband med invigningen av Olympiaden i London 2014 och är därtill festivaldirektör för Holland Festival, där hon har tillfälle att programera nutida cirkus.
Ett svar hon gav en cirkusproducent under frågestunden handlade om att inte komma till henne med färdiga koncept och be att få spela på hennes teater. Istället menade hon att producenten skulle kontakta henne såsom ansvarig för spelplatsen redan i inledningsskedet av en produktion, hon menade att teaterchefen har platser att fylla, och måste få lov att vara med från början, och kunna se till att det blir något som publiken vill se.
Under dagarna tre pågår seminarier och diskussioner kring alla möjliga aspekter på scenkonstnärligt skapande, den kreativa processen, hur spelplatsen inverkar på skapandet, hur man blir cirkusartist, hur man hittar fram till nya publikgrupper, hur olika samhällsfrågor påverkar konstarterna, hur man kan finansiera föreställningar, hur genrer korsas konsterna emellan och hur cirkus kan ingå i samhällsplaneringen i stort tillsammans med många andra större och mindre frågor att studera i programmet för seminariets olika diskussionsgrupper.
Se vidare www.circostrada.org/fr/fresh-circus4

Ann-Marie Wrange

Fler Nyheter

Annonser