Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 22 maj 2018

Lektid för vuxna

2018-02-12

Fakta:

Namn: The Great Paradox of Play
Regissör: Samuel Gustavsson
Musik: Sture Ericson
Ensemble: Rapid Eye: Axel Adlercreutz, David Tholander, Robert Jägerhorn og Sture Ericson
Plats: Baltoppen, Ballerup/Köpenhamn
» https://www.rapideye.dk

Lek för lekens skull. Lek för att ha kul. Det finns inget innehåll, bara planlös lek i föreställningen The Great Paradox of Play av svenska Samuel Gustavsson. Enligt programmet vill Gustavsson överraska, inspirera, undersöka, hylla och bringa den planlösa leken tillbaka in i våra vuxenliv. Om Samuel Gustavsson lyckas att inspirera sin vuxna publik att leka vidare därhemma beror nog på hur barnslig man är. Tempoet i nycirkusföreställningen, som koncentrerar sig på trolleri är i alla fall ytterst istadigt, så alla vuxna kan följa med. Det må vara hur som helst med detta, i varje fall går det hela av och till så långsamt till i föreställningen att trollkonstnärerna själva avslöjar sina magiska trix. På så vis är publiken fått god hjälp på vägen att trolla vidare därhemma i vardagsrummet.

På scenen finns de tre trollkonstnärerna svenska Axel Adlercreutz, finska Robert Jägerhorn och danska David Tholander. De tre herrarna trollar fram glas med vatten från deras höga Sufi-dansar-hattar, och får det vatten som de inte dricker, till att försvinna igen i de till synes bottenlösa hattar. Till och med från en kudde framtrollas ett glas vatten till och med alldeles efter ett häftigt kuddkrig. Snart saknar en av herrarna en sko, och minsann om den heller inte gömmer sig i en av hattarna. Men annars är det inte den mest spektakulära trollerikonst som visas på scenen. Särskilt inte som tingen som försvinner och dyker upp igen är så små, att man inte kan se dem från nionde raden. En fingerring från en i publiken som trollas över på ett rep, kan vi till exempel inte se. Vi kan dock se en vit fjäder som svävar över scenen och susar runt mellan de tre trollkonstnärerna. Dessvärre blir den inte förtrollad till fem hönor, utan förblir den lilla fjäder som ständigt dyker upp och upp igen, så att man till sist skulle vilja att den försvann för gott. Mest magi är det närapå elektronmusikkompositören Sture Ericson, som skapar. Han sitter på scenen med sin mac samt ett par instrument och skapar ett intressant och fint timat ljuduniversum till de tre trollande herrarna.

Bäst är de tre trollkonstnärerna när de inte trollar, utan bara fjollar runt på scenen. Som när de susar ut och in bakom tre skärmar som står på scenen. Eller när de sitter på en låda och bara trummar med fingrarna på sina egna ben och på den som sitter strax intill. Dessa små absurda upptåg är finurliga och skojiga och mycket mer underhållande att se än kulor som svävar i knähöjd. Dessa fjolligheter kan inspirera till att inte ta livet på så stort allvar och bara leka.

Efter föreställningarna på Baltoppen till och med 13 februari drar Rapid Eye på turné med The Great Paradox of Play i Danmark och Finland och Sverige till närmare bestämt Skagen, Kulturhus Kappelborg 15 och 16 februari, Cirko, Helsingfors 14,16, 17, 18 mars, Uleåborg musikfestival 20 och 21 mars, Teaterøen, Köpenhamn 23, 24, 25 mars, Stadsteatern i Landskrona 13 och 14 april, Nyborg Kulturhuset bastionen 2 maj, Odense, De fynske Opera 3 maj, Frederiksværk, Gjethuset 4 maj.

Torben Kastrup

Fler Recensioner

Annonser