Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 19 juni 2018

Cramérbaletten uppmärksammas på danskt frimärke

2018-01-10

Det är 100 år sedan den danske konstnären Bjørn Wiinblad föddes vilket PostNord uppmärksammar med att ge ut fem vackra frimärken med karakteristiska Bjørn Wiinblad-motiv.

Bland de färgrika verk som nu har blivit till PostNord-frimärken finns ett som Bjørn Wiinblad skapade till Cramérbaletten, som i sin tur var en skapelse år 1945 av en av den moderna svenska dansens förgrundsgestalter Ivo Cramér (1921-2009). Cramérbaletten kom sedermera att bli en del av Riksteatern fram till 1986 då den lades ner.

Det var också i Danmark som den koreografiske karriären tog riktig fart för den unga koreografen Ivo Cramér. Vid den internationella koreografitävlingen på Det Kongelige Teater 1947 vann han nämligen andrapriset med verket Budskapet, som byggde på bibelska motiv. Efter den konstnärliga segern med Budskapet började Cramér pionjärarbetet med att få ut den moderna dansen i kyrkorna.

Bjørn Wiinblad (1918-2006) skapade all sin konst med grundformer som sfärer, käglor och cylindrar, lite i Oskar Schlemmers anda med de geometriska kostymerna till Triadisches Ballett. Trods den geometriska utgångspunkten var istället Bjørn Wiinblads stil frodig, fabulerende och helt annoprlunda än den enkelhet som präglade hans samtid. Modernismens devis om att ”Less is more”, efter arkitekten Ludwig Mies van der Rohe, var inte Bjørn Wiinblads. Hans estetiska dogm kunde snarare vara: ”Less is a bore”. Massor av färger, mönster och ornamentik blev hans speciella kännetecken. Men Bjørn Wiinblad var inte traditionalist, han stod i lika stark opposition till den konservativa smaken, som modernismen. Han representerade bara en annan och alternativ riktning, som var parallell till den modernistiska, och som på många sätt påminde om hippiekulturens psykedeliske stil.

Torben Kastrup

Fler Nyheter

Annonser