Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 15 december 2018

Barcelonas gatuliv kommer till livs på scenen

2017-12-29

Fakta:

Namn: Don Quichotte (Don Quijote)
Koreografi: Rudolf Nurejev efter Marius Petipa
Musik: Ludwig Minkus
Ensemble: Parisoperans balett
Plats: Palais Garnier, Paris
» https://www.operanationaldeparis.fr

Precis som La Bayadère, Svansjön eller Nötknäpparen är Nurejevs Don Quichotte (Don Quijote) som bygger på Marius Petipas arbete en typisk julbalett för Parisoperans balett. En glad fantasi tänkt att äga rum i Barcelona som visar upp en lång rad dans-tableaux-er med hopp, piruetter och praktfulla lyft, alltsammans för att pigga upp publiken och gör att man kommer i feststämning. Årets Don Quijote innehöll många överraskningar tillsammans med nya Kitri-Basilio partnerskap. Léonore Baulac och Germain Louvet, som nyligen bägge två har utnämnts till étoiler (stjärndansare, d v s motsvarigheten till våra premiärdansare ö.a.), har varit i första laget i flera av premiärerna i december. Kompaniet har också bjudit in gästdansare, nämligen Isabella Boylston från American Ballet Theatre, som dansade med Mathieu Ganio och Isaac Hernández från English National Ballet, som hade Alice Renavand som partner. Parisoperans balett skämde dessutom bort sin balettoman-publik genom att låta väl kända étoiler dansa med splitternya Basilios: Ludmilla Pagliero med Pablo Legasa och, och på den föreställning jag såg, med Dorothée Gilbert, som har dansat skönheten från Barcelona sedan länge, gjorde det nu tillsammans med en novis nämligen Paul Marque. Den unge mannen, en av kompaniets kårdansare, har utmärkt sion under 2016 på balettävlingen i Varna där han vann guldmedaljen vid endast 19 års ålder. I Parisoperans balett har han redan börjat få solistroller. (I Balanchines Rubiner och som Oberon i Balanchines Midsommarnattsdröm) men han hade hittills ännu inte dansat någon solistroll i en tre akters balett. Som den unge Basilio gör han rollen den äran från allra första stund på scenen och flyger genom luften med ungdomlig energi och uppkäftighet. Hans välslipade teknik fungerar perfekt för Nurejevs koreografi. Men det är trots allt Gilbert som stjäl showen med sin lekfullhet, sin förmåga att agera och sin hänförande teknik. Uppvaktad av alla män från den löjlige Ganache (Cyril Choukroun) till Don Quijote (Yann Chailloux) själv, eftersom han blandar ihop henne med Dulcinea, Kitri är trots allt den verkliga hjältinnan. I andra aktens drömscen där hon agerar Dulcinea, är Myriam Ould-Braham lika förtjusande som småbusig Cupid som Sae Eun Park är majestätisk i form av Dryidernas drottning. Det är en stund av säregen skönhet i samma stil som en vit balett. Precis som den avslutande bröllopsscenen som ger en stunds härlig hänryckning som får publiken att stråla av lycka på väg hem.

Simona Gouchan

Fler Recensioner

Annonser