Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 20 november 2017

Från Weimar til paradiset

2017-11-04

Fakta:

Namn: Dans2Go med Weimar, Tjajkovskij-pas de deux och Vertical Road
Koreografi: Nikolaj Hübbe, George Balanchine och Akram Khan
Musik: Kurt Weill, Peter Tjajkovskij och Nitin Sawhney
Ensemble: Den Kongelige Ballet
Plats: Det Kongelige Teater, Gamle Scene
» https://kglteater.dk

Traditionsenligt bjuder Den Kongelige Ballet även på konceptet Dans2go under innevarande säsong. Det är en lågpris-föreställning med sama enhetliga pris, oavsett var man sitter i salongen. Biljettpriset har dock krupit upp undan för undan till 260 kronor men så bjuds man till på köpet både på koreografi av den legendariske Akram Khan, superklassiske George Balanchine och ett sprillans nytt verk av Nikolaj Hübbe. Det rimliga biljettpriset i konceptet Dans2go är tänkt som ett nytt sätt att nå ut till en ny ung publik.
Förmedlingen av budskapet om dansen sker därför inte via ett tryckt program, men istället med hjälp av små introduktionsfilmer som visas på stora skärmar inför varje verk.
Det är en stor glädje att få återse Akram Khans dansritual Vertical Road från förra säsongen. Rättare sagt handlar det om att få återuppleva, för Akram Khan tar verkligen med sig sin publik på en andlig och djupt berörande resa. Den brittiske koreografen Akram Khan som har sina rötter i Bangladesh skapade verket Vertical Road för sitt eget kompani 2010, i en version som var dubbelt så lång.
Minskningen från. 70 minuter till cirka 35 verkar vara välgjord för det hela framstår som både välkomponerat, stramt och kraftfullt.
Vertical Road är en spirituell resa, som börjar i ett ursprungligt mörker där 11 dansare står som förstenade terrakotta-krigare. De borstar dammet av sig och blir levande, när Nitin Sawhneys dunkande rytmer bryter tystnaden. Utifrån detta går den själsliga resan genom rök och damm till dess dansarna försvinner in i ett mjukt, gyllene morgonljus. Kanske har de kommit till paradiset?
Tolkningsmöjligheterns år många i Vertical Road, så att verket tål att ses om och om igen.
Vertical Road är en smältdegel av genrer – allt från indisk kathak, sufi, tai chi, capoeira till japansk butoh. Det är en koreografi, som kännetecknas av vild energi, rå kraft och rituella omtagningar. De hypnotiska rörelserna samlar ihop de 11 dansarna till én stor krop, som står overfor en tolvte person, der ikke er en del af gruppen. Det verkar råda någon form av maktkamp mellan gruppen och den starka ledaren. Individens suveräna integritet mot gemenskapens trygga styrka. Men kanske upplever man något helt annat och gär andra tolkningar nästa gång man går med på Akram Khans Vertical Road mot det hägrande ljuset
Som ett klassiskt intermezzo dansar Ida Praetorius och Andreas Kaas Balanchines Tjajkovskij-pas de deux, der på samme vis som Akram Khans Vertical Road accelerer och bygger upp det hela till något stort. Pas de deux’en er en virtuos kraftansträngning, som beviser att Ida Praetorius och Andreas Kaas är bland de bästa balletdansere i Den Kongelige Ballet just nu.
Dans2go börjar dock med en premiär på Nikolaj Hübbes værk Weimar med musik av Kurt Weill. Det är inte första gången, som balettmästaren koreograferar, han har tidigare bidraget med koreografi, när han daterade upp versioner av gamla verk, så som Sylfiden, Napoli, Svanesøen, Et folkesagn, Giselle och La Bayadére. Till dessa klassiker skapade han soli och mindre divertissementet, men Weimar är hans första egentlige verk.
Weimar består av en rad osammanhängande divertissement för 27 dansare. Koreografien verkar vara hämtad från någon musical, den är lätt och underhållande i nuet, men den sätter inga spår. Musiken är bombastisk och texterna grova, så det måste verkligen till power-koreografi för att passa in i konceptet.
Bäst fungerar det i koreografin för de kvinnliga dansarna, medan koreografin för sjömän, hantverkare och kontorister verkar alltför vek och kraftlös. Annette Nørgaard har skapat fina och historiskt-korrekta kostymer, men det räcker inte för att förs oss tillbaka till den mytomspunna Weimarrepubliken. Med Kurt Weill oco Bertolt Brechts råa och satiriska sångtexter, den melodiska musiken samt en satirisk och dekadent konferencier verkat det vara rimligt att associera till Bob Fosses musikal Canatet. Därmed gör Nikolaj Hübbe det också väldigt svårt for sig själv, för det ska omöjligt mycket till för att leva upp till denna legendariske och eninenta mellemkrigshistorie.

Spelas till och med den 9 mars 2018.

Torben Kastrup

Fler Recensioner

Annonser