Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 20 november 2017

Statliga Birgit Cullbergstipendiet tilldelas den intensivt aktive Martin Forsberg

2017-09-04

Hur läge ska det dröja innan Martin Forsberg får uppdrag att göra något för Kungliga Baletten? Denne ivrigt aktive och idérika koreograf med bas i Köpenhamn och fokus på alla möjliga slags brännande frågor har erhållit Konstnärsnämndens Birgit Cullberg stipendium på 100 000 kronor!
Imorgon, den 5 september, har han premiär på sitt verk Prefecture med Den Kongelige Ballets experimentensemble Corpus. Prefecture handlar enligt presmeddelanden om ”En spektakulär katastrof” eller om ”Disneyland utan allt det skojiga”. I samband med denna premiär sker även Konstnärsnämndens stipendieutdelning.
Motiveringen till stipendiet lyder: Stipendiet tilldelas Martin Forsberg med motiveringen:

Årets Birgit Cullbergstipendiat bygger egensinniga sceniska världar med stark energi, där han utforskar vad det är att vara människa i vår tid. Han gör det med stort allvar och medvetenhet och med en osviklig samtidskänsla och stark ambition, alltid med en vilja att kommunicera med sin publik.
En sann gränsöverskridare som med konsekvens och konstnärlig integritet utmanar konventioner och fördomar. Martin Forsbergs verk står stadigt mitt i samtiden.
Hans rörelsematerial utvecklas och förädlas i en ständig dialog med de scenkonstnärer han samarbetar med och de bygger gemensamma rum, rörelser och sammanhang lika självklara som komplicerade. Men aldrig likgiltiga och alltid engagerande.
Forsbergs arbete är en ständig förvandling, och som han själv säger, ”ett återskapande av själva existensen. En levande, komplex upplevelse – rörig som livet självt”
.

Ett annat projekt som Martin Forsberg har engagerat sig i är en föreställning inspirerad av de perfekt marscherande soldaterna vid den ryska segerparaden på Röda torget i Moskva den 9 maj, segerdagen efter Andra världskriget som i Ryssland firas en dag senare än övriga Europa. Föreställningen Ultra är inspirerad av de i det närmaste maskinmässigt koordinerade rörelser som de ryska soldaterna uppvisar. Läs mer om detta på forsworks.com

Martin Forsbergs AB3 som är ett formmässigt spel kring tretal koreograferat för Norrdans, och har blivit ett mycket uppskattat verk som just nu dansas under hösten. Det kommer till och med att följa med till Norrdans turné i november till Sankt Petersburg för en av stadens viktigaste konstfestivaler Djagilevfestivalen kallad Diaghilev P. S. www.diaghilev-ps.ru/en/dps_prg.html
Martin Forsberg har även koreograferat verket Propreté för Dansteater Västs dansensemble, men har även koreograferat för Riksteaterns Tyst Teater, för Skånes Dansteater, men även utländska ensembler så som Moscow Chamber Ballet. Men när han skapade för det sistnämnda kompaniet, sin egen version av Carmina Burana, blev koreografin som innehöll anspelningar på den fascistiska tid då Carl Orffs musik tillkom samt paralleller med vår egen tids kulturella utarmning, blev det för magstrakt för Moscow Chamber Ballet som istället valde att ge musiken i form av en körkonsert. (Se Danstidningen 1/2015.)
För några år sedan skapade han ett eget rysk-svenskt projekt, Rabota, med både ryska och svenska performers. I London har han skapat för Dan Daw Creative Projects, och nu närmast har han förutom premiären i Köpenhamn, snart premiär på verket Metaphorical Hands i Seoul, på Sissy Bomb på Dansstationen i Malmö och på performanceverket Fall som är ett samarbete med konstnären Christian Falsnaes.

Ann-Marie Wrange

Fler Nyheter

Annonser