Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 20 november 2017

Förluster, urinstinkter och flykt

2017-06-28

Fakta:

Namn: Generator
Koreografi: Sebastian Kloborg, Alessandro Sousa Pereira och Edhem Jesenkovic.
Ensemble: Dansk Danseteater
Plats: Takkelloftet, Operaen, Köpenhamn
» http://www.danskdanseteater.dk

Under överskriften Generator, har Dansk Danseteaters driftiga ledare Tim Rushton lanserat ett nytt föreställings- och utvecklingsprojekt. Ett treårigt projekt, som syftar till att ge tre koreograftalanger möjligheter att utveckla sina konstnärlga idéer och individuella stil. Onsdag kväll ( den 21 juni) fick den utvalda koreograftrion presentera sina verk på Takkelloftet i Dansk Danseteaters nya domicil, Operaen i Köpeenhamn. Även om Rushton för en månad sedan meddelade att han efter 16 års tid slutar som konstnärlig ledare för kompaniet, sker det först efter att man har hittat en efterträdare. Så lyckligtvis gav Rushton själv en publikintroduktion till Generator-premiären.
Koreografen Sebastian Kloborg, som är före detta dansare i Den Kongelige Ballet, inledde programmet med den expressiva duon Walk the beast, om två människer, som är på väg att förlora kontakten med varandra.
I verkets inledande solo, där Stefanos Bizas långe står stilla och bara gör små ryck med huvudet, leds tankarna lätt till Parkinsons sjukdom, i likhet med när Merete Hersvik senare har svårt att styre sina lemmar. Det alvarliga temat till trots lyckas Kloborg att krydda sitt verk med humor bl.a. genom att använda sig av realistiske ljud, som utgör viktiga dramatiska medspelare. Effektfullt växler den väldansande duon hela tiden mellan verkligt och en mardrömsaktig drömvärld, och vi ser paret i både innerliga kropsnära famntag och distanserande poser. Ett intressant och välkoreograferat verk.
Alessandro Sousa Pereira, som både är dansare i Dansk Danseteater och en garvad koreograf, framkallar i sitt verk Apes för sex dansare associationer till bl.a. vårens ritualer och människans djuriska urinstinkter. Likt ett strilande regn rasar det föreställningen igenom ner riskorn från ovan. I djuriskt begär möts dansarna i både kamp och långa livgivande kyssar som får könspolitiskt betydelse, för att dansare av samma kön kysser varandra. Fyndigt är att många sekvenser i Apes sker i slowmotion, eftersom verket också handlar om evolutionen.Det innehåller också energirika duon till Turkman Souljahs elektroniska rytmer och fina sensuella solon med bl.a. Lukas Hartvig-Møller.
Programmet avslutas med Edhem Jesenkovic’ stramt strukturerade It becomes silent, där koreografen, som själv kom till Skandinavien som flykting från Bosnien-Hercegovina, precis som i tidigare verk handlar om att vara på flykt och på väg mot det okända. Utrustad med en orange ryggsäck, som påminner om en flytväst, rör sig de sex dansarna desperat i rummets alla riktningar med blicken riktad rakt framåt och stundtals också rakt mot publiken. Här är också en glimt av en afroinspirerad dans till Rastko Lazic blandat förproducerade och levande musik, och omväxlande försöker dansarna att komma till tals. En stark scen är när den gravida Milou Nuyens slutligen står med en mikrofon helt instoppad i munnen i ett försök att göra sig hörd.
Med Dansk Danseteaters skickliga dansare i tre vitt skillda, väl tillgängliga, gedigna och angelägna
koreografier är Generator Fått en fin start.

Se vidare bilder av Søren Meisner på www.danskdanseteater.dk/presse/generator

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser