Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 29 juni 2017

Nycirkusartister kastar sig ut

2017-06-18

Fakta:

Namn: Afgang 2017
Plats: Akademiet for Moderne Cirkus (AMoC), Köpenhamn
» http://www.afukamoc.dk/index.html



År 2014 öppnades Danmarks första skola för nycirkus, Akademiet for Moderne Cirkus (AMoC) med en högre utbildning nycirkus – som motsvarar de internationella cirkusuniversitetens bachelornivå. Nu tre år senare är första kullen färdig för examen, och med fyra föreställningar har de åtta avgångseleverna offentligen visat upp sina avslutande prov på artisteri. Det rör sig på en och samma gång om examen och show.
Med tanke på att det är det är den första kullen som kläcks på AMoC, är den tekniska nivån överraskande hög. Däremot har man inte satsat lika mycket på den konstnärliga iscensättningen med musik, ljus, kostymer och smink.
Svenska Mattias Umaerus gör inledningsvis ett nummer på kinesisk påle, en disciplin som han har lyckats förnya. Den annars statiska kinesiska pålen har han gjort mobil. Han tar sin utgångspunkt i Newtons tredje lag, som lyder: “En kropp som påverkar en annan kropp kommer att påverkas själv med en lika stor kraft”.
Mattias Umaerus’ balans i den lodräta kinesiska pålen blir till en dubbel-balans, eftersom pålen hålls på plats via ett sinnrikt system av vikter som motsvarar Mattias Umaerus egen vikt och rörlighet..
Svenske Anders Bjørklund har tatuerat vingar på sin rygg. Det är en passande ”maskering” när han stiger till väders i straps och svingar sig runt luften som en kretsande fågel. Han dansar också med ett gult paraply, men hans nummer handlar om frihet och frigörelse, så till sist kastar han ifrån sig paraplyet och låter sig helt översköljas av vattnet som strömmar ner från taket.
Norske Eivind Øverland och Lalla La Cour svingar sig i trapets och berättar om ett parförhållande med samhållning och konflikter. En konflikt som drivs till det yttersta, når Eivind släpper greppet om Lallas händer och bara håller henne i hennes ljocka hästsvans.
Ylva Havndrup imponerar i disciplinen contortion, med andra ord är hon en ormmänniska (eller böjartist). Hon är också handstående-artist, så stående på händer böjer hon kroppen upp över sitt huvud, på ett sätt som gör att hon liknar ett främmande väsen. Hon lägger så att säga benen på ryggen. Med sitt nummer berättar hon en historia om att bli förvirrad och överraskad av sin egen kropp. Med förvirrad blick betraktar hon exempelvis hur fötterna hennes dansar alldeles framför ansiktet. Varifrån kom de träden, verkar hon tänka.
Två jongörer är också med, David Ulrich och Anders Stehr, jonglerar dessvärre bägge två med lätta vita plastlister. Bägge kompletterar jongleringen med handstående och akrobatik och koreografiska element, men de vita plastlisterna är alltså tämmligen osexiga och sterile.
Alfred Hall Kriegbaum och Sonia Matos (hon är bara studerande för andra året) har det mest helstöpta numret De brillerer i disciplinen parakrobatik med kraftfulla balanser. Och de berättar en historia om att två människor som möts av en slump, blir kära, grälar och bråkar. Deras musikval visar på numrets utveckling från It’s been a honeymoon till Can’t take no more. De använder ljusdesign på ett uppfinningsrikt och humoristiskt sätt. I en öm kärleksscen på en madras säcks och tänds ljuset, och varje gång det tänds igen balanserar de två akrobaterna på ett nytt sätt, som om det vore en uppvisning diverse kamasutra-ställningar. Både Alfred Hall Kriegbaum och Sonia Matos är sminkade, har färgat hår och färgglada kostymer som understryker numrets komiska ton. Sen är de två mycket charmerande. De har vad som krävs och är beredda att erövra scenen.
Lycka till med alla nyutbildade nycirkusartister från AMOC nyuddannede nycirkusartister frå AMOC, det ska li spännande att följa den.

Läs mera om några av artisterna här: 
www.mattiasumaerus.com

www.anders-bjorklund.com/

Torben Kastrup

Fler Recensioner

Annonser