Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 20 november 2017

Jubileet Cullbergbaletten 50 år väcker frågor om dansens flyktighet och bevarande

2017-04-24

Jubileer kan vara rätt pliktskyldiga och ointressanta evenemang. Men det 50-årsjubileum som Cullbergbaletten firar i år, bjuder på Birgit Cullbergs Eurydike är död från 1968 och Jefta van Dinthers Protagonist från 2016 – det kan bli en afton att minnas. Det heldagsseminarium som hålls på Dansens Hus i Stockholm i samband med firandet, verkar också lovande, inte minst för att det blickar både bakåt och framåt.

Rubriken för seminariet lyder: Where does the dance go when it is danced? Det vill säga: Vart tar dansen vägen när den dansats? Dagen börjar med att Mats Ek, son till balettkompaniets grundare Birgit Cullberg, samtalar med Salomon Bausch, son till Pina Bausch som startade Tanztheater Wuppertal tidigt på 70-talet. Arvet efter deras berömda mödrar är utgångspunkten för detta möte som enligt arrangören kommer att innehålla ”besök i minnen, familjeangelägenheter och ansvar, samhällsfrågor, organisation av framtiden med mera”.
Birgit Cullbergs Fröken Julie från 1950 var den första stora svenska dansexporten. Hennes Romeo och Julia från 1969 blev också mycket efterfrågad runt om i världen. Många svenska kulturuttryck har i kortare perioder blivit storsäljare, få har varit så här populära så länge som Cullbergbaletten. Och kompaniet blev på ett unikt sätt verkligt folkkärt hemmavid, både på turné runt om i Sverige och på tv.
Mats Ek förde fanan vidare ut i världen redan innan han tog över ledarskapet för Cullbergbaletten från sin mor 1985. Ek hann göra ett antal banbrytande verk för kompaniet. Hans Giselle från 1982 blev den första riktigt stora succén: bara under de första 18 åren efter premiären sattes verket upp 300 gånger i 28 olika länder. Det ingår sedan länge i repertoaren på Opéra de Paris. På Kungliga Operan i Stockholm ingår Birgit Cullbergs Fröken Julie och Månrenen i repertoaren.
Mats Ek lämnade Cullbergbaletten 1993 och fortsatte sedan att skapa koreografier under eget namn – verk som gav honom ännu större internationell ryktbarhet. Nu är det han och hans hustru Ana Laguna som i samarbete med Cullbergbaletten står för nyinstuderingen av Birgit Cullbergs klassiker Eurydike är död. Verket är skapat i en politiskt turbulent tid och är mångfacetterat. Den grekiska myten om Orfeus och Eurydike är en stark inspirationskälla, men det handlar lika mycket om uppror mot förtryckande politisk övermakt, med tydliga referenser till nazismens maktspråk. Birgit Cullberg valde att använda Ennio Morricones musik från filmen Slaget om Alger till sin koreografi. Det känns särdeles välfunnet just nu, då den franska högernationalismen vunnit sin största seger någonsin i ett franskt presidentval; den franska kolonialismen och inte minst det algeriska inbördeskriget kastar fortsatt sin långa skugga över Frankrike.
Under jubileet representerar Eurydike är död den första tiden av Cullbergbalettens levnad. 27-29 april spelas det på Dansens Hus i Stockholm där publiken också får se den flitigt turnerande Protagonist av Jefta van Dinther.
Mats Eks sätt att se på dansens förgänglighet kommer förhoppningsvis att klargöras på seminariet den 27 april. Hans syn lär i alla händelser skilja sig avsevärt från det vägval som gjorts av dem som har att hantera arvet efter Pina Bausch.

Jurist för Pina Bausch arv vidare
Salomon Bausch levde som barn mycket nära moderns dansteater men tycks aldrig ha kommit på tanken att dansa själv. Han utbildade sig till jurist, han hade tänkt ägna sig åt bland annat asylrätt, men istället blev han styrelseordförande och förvaltningschef för Pina Bausch Foundation. I en intervju som gjordes 2013 i samband med ett storslaget firande av 40-årsjubileet av Pina Bauschs gärning (www.kulturwest.de/architektur/detailseite/artikel/wenn-die-stuecke-erhalten-bleiben-sollen-ist-die-weitergabe-an-andere-kompanien-alternativlos), berättar Salomon att det var hans mors uttalade önskan att hennes verk skulle leva vidare. Under jubileet visades sammanlagt 120 föreställningar av moderns koreografier!
Huvudmål för Pina Bausch Foundation är alltså enligt statuterna att bevara det konstnärliga arvet efter Pina Bausch, att hålla hennes verk vid liv och föra in dem i framtiden. En snabb titt på stiftelsens hemsida visar en rätt stor organisation där de anställda ägnar sig åt bevarande, dokumentation i största allmänhet och mer specifikt av kostymer och scenografier, därtill olika former av arkivering, en hel del olika videorelaterade frågor, digitalisering, forskning och så vidare.
Pina Bausch dog 2009 men hennes verk dansas fortfarande. Nu närmast ges åtta föreställningar av Arien, skapat 1979. Från 18 till och med 28 maj ges det på Opernhaus Wuppertal. Där presenteras också Ten Chi från 2004 fem gånger i juli.
Det är alldeles uppenbart att dessa två söner till legendariska koreografer har olika sätt att förhålla sig till dansens förgänglighet – och till frågan Vart tar dansen vägen när den dansats!

Nancy Westman

För mer information se vidare dansenshus.se/event/cullbergbaletten-50-ar/

Fler Nyheter

Annonser