Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 19 juli 2019

Drabbande gestaltning av hederskultur

2014-11-11

Fakta:

Namn: Kirsten- rätten att välja sitt eget liv
Koreografi: Pernille Garde
Författare: Kaj Nissen Översättning: Ann-Mari Seeberg
Regissör: Margareta Larson
Musik: Annika Jessen, Kirsti Öibakken Pedersen
Ensemble: På scen: Sonja Lindblom, Annika Jessen, Pietro La Loggia, Kirsti Öibakken Pedersen, Jan Vesala
Plats: Premiär i Lund, därefter på turné, bland annat i Caroli kyrka i Malmö
» http://www.sagohuset.nu/kirsten

Scenen i Caroli kyrka i Malmö är som ett tomt torg eller en medeltida borggård med små nischer, gestalterna på scenen har symbolisk tyngd, som vore de levande shackpjäser i ett drama om patriarkatets makt mot kvinnans rätt att själv få bestämma över sitt liv. En ung kvinna/ prinsessa, Kirsten (Sonja Lindblom) inser plötsligt att hennes bror, som skall bli kung, tänker bestämma totalt över hennes liv, vem hon skall gifta sig med. Kirsten har huvudrollen i denna dans- och teaterföreställning.Hon är den sårbara som alla de andra kollar in, kontrollerar, rör sig kring och omringar. Med dynamisk musik, sång, dans och performance iscensätter föreställningen ett slags koreografisk ”rättegång” gentemot Kirsten, hon som vågar göra uppror mot sin bror kungen. Han blir en förrädare mot sin syster i en traditionell ”hederskultur” med hot om våld och död.
I föreställningen blir Ordet till Rörelse. Det gestaltar Kirstens utsatthet och försöket att locka in henne i (iscensatt) förälskelse från eventuella friare, som drömmer om pengar & makt – ifall prinsessan skulle säga ja – gestaltat i förföriska danstablåer, mellan allvar och lek.
Teater Sagohuset vänder sig ofta till en specifik ung publik med sina föreställningar som dock fungerar lika väl för alla åldrar. Här i ”Kirsten” med dansare, skådespelare, musiker och sångare på scen blir det ett imponerande allkonstverk med sitt starka tema om mänskliga rättigheter, nu och då. Dansarna Jan Vesala och Pietro La Loggia gestaltar patriarkal makt fysiskt elegant/hotfullt/ förföriskt i sina roller som kung, friare med flera rollkaraktärer, vilket skapar ambivalens/ångest hos skådespelaren Sonja Lindbloms rollkaraktär Kirsten- kreativa möten mellan olika konstarter som blir till intensivt levande scenkonst.
En så konstnärligt drabbande gestaltning av ”hederskultur ” med dansens frigörande kraft, som dialektik motpol till innehållet, har man sällan sett på scen.

Ingela Brovik

Fler Recensioner

Annonser