Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 06 december 2019

En mättad svärta

2014-03-27

Fakta:

Namn: Soot
Koreografi: SU-EN
Musik: Lee Berwick
Ensemble: SU-EN butoh company
Plats: 3:e våningen, Göteborg
» http://www.3vaningen.se

SU-EN är Sveriges butohdrottning. Det är över 25 år sedan hon bokstavligen drabbades av dansformen i Japan. Tillsammans med de två butohutövarna i Västsverige, Carmen Olsson och Frauke, ger hennes återkommande gästspel fina möjligheter att se dansformens förgrening i starka, individuella konstnärskap. I och med SU-ENs gästspel på 3:e våningen har alla tre på ett halvår framträtt i Göteborg!
Intresset för färger präglar SU-ENs verk. I Soot koncentrerar hon sig på svart. Sotet, det som undgår förbränning. Rester och flagor är symboler i dansarens kostym och de scenografiska konstföremålen. En glimrande hög är det första som syns. Svante W Monies ljus ger det okända byltet liv. Långsamt avtecknar sig en mörk gestalt mot den än svartare rymden. Likt en Tove Janssons Mårra står SU-EN där. Helgjuten, massiv. Händerna och en bit av en fot är det första som skiljer ut sig. Så småningom också ansiktet. Det vita, starkt koncentrerade.
Butoh är mer av en naturkraft än särskilda steg och rörelser, har SU-EN sagt om sin konst. Solot Soot ger en konkret upplevelse av innebörden. Kroppen ingår i en vidare organisk rörelse med filosofiska dimensioner. Den kräver koncentration och vidöppna sinnen – även av åskådaren. Förskjutningar och förvandlingar är på samma gång subtila och hisnade. Den mättade långsamheten suger som det svarta hål dansarens gapande mun skapar.
Fingrarna trevar i mörkret. Befriade från kostymens ärmar tar skuldror och armar som en maktfaktor rummet i anspråk. Senare gör benen likadant. Förbrukade fragment släpper när SU-EN formar magiska bilder, med kroppen som samlande centrum.
I fondens projektioner sker också övergångar. Vassa isflakslikande formationer blir reliefer med associationer till ruiner och i sten huggna tecken. Lee Berwicks susande ljudkomposition intensifierar bruset i dynamiska vågor.
Som bonus visar 3:e våningen även en utställning med fotografen Håkan Bergs unika bilder från den japanska gruppen Sankai Jukos första gästspel i Göteborg, 1984. Där grundlades många göteborgares intresse för den butohkonst som SU-EN utvecklat sin egen sinnliga version av.

Texten är tidigare publicerad i Göteborgs-Posten 22 mars 2014

Lis Hellström Sveningson

Fler Recensioner

Annonser