Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 06 december 2019

Dynamiskt i dunklet

2013-05-08

Fakta:

Namn: In the Pretty Boy's Mouth
Koreografi: Martin Forsberg
Plats: Sverigepremiär Dansstationen
» http://www.dansstationen.se

In the Pretty Boy’s Mouth har sin Sverigepremiär på Dansstationens Studio, Palladium, Malmö, en intim lokal där dansarna gör hela studion till sin scen. Housemusik på hög volym som kräver öronproppar skall skapa känslan av hemlig bastuklubb, där rummet är som en öppen arena, med ”subtila rumsmarkörer för dansarna”( enligt scenografen).
Mitt i rummet, en del av en flygplansvinge, över vilken det droppar något som liknar glidmedel, och skapar associationer. I det rembrandtska ljusdunklet dyker dansarna upp mitt ibland oss i publiken som står runt om i studion och blir del av denna dansinstallationom om explicit manlig homosexualitet i anonym klubbmiljö, där jakten på sexuell lust och tillfredsställelse är allt. Lust, stolthet/ Gay Pride, starka sexuella stereotyper, självdestruktivitet och inte så lite traditionell manlig aggressivitet skapar grundkänslan i denna dansinstallation långt bort från det heteornormativa.
Vi i publiken som ständigt måste söka upp den runtomkring pågående föreställningen blir både delaktiga och betraktare. Anonymt sex gestaltas närmast desperat, med undertext av smärta, hot, stigmatisering.
Så blir manlighetens komplexitet uttryckt i både offer och dess motsats, mellan desperat längtan och övergivenhet,i denna dramatiska dansinstallation med råbrutal intimitet och vrede över sakernas tillstånd, dynamisk interaktion , bland blinkande ljus, mörker och skuggor som i en thriller av Hitchcock.
En kontroversiell installation i diametral motsats till Khamlane Halsackdas lågmälda What do you expect? på samma intima scen, Studion, på Dansstationen ( urpremiär i april).
Det är experimentell föreställning som ställer frågor om dansarens olika roller, i intensiv dialog mellan dans och ord , med Halsackda ( koreograf & dansare) och två kvinnliga dansare. i en scen talar Halsackda melankoliskt om hur det är att jobba extra som lap-dancer och vänder sig till en man, Bob. Där finns beröringspunkter med temat i ”In the Pretty Boy´s Mouth”.
Emellanåt grottar dansarna ihop sig till en enda kropp och diskuterar vad de nyss iscensatt, och liknar avantgardisk konst från 1900-talets mest dynamiska period.
Men i What do you expect visas i rörelsemönster och berättelse, mellan ord och dans, sårbar manlighet med poetiskt vemod.
Ett annat performativt perspektiv än i In the Pretty Boy’s Mouth.

Ingela Brovik

Fler Recensioner

Annonser