Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 07 augusti 2020

Hjärtmaskiner, sjukhuskonst och pedagogiska dansupplevelser

2012-05-03

Fakta:

Namn: Anna Asplinds senaste DanceWalk: 732 m i Gävle
Plats: Gävle sjukhus
» http://www.lg.se/dancewalks

Börja röra dig genom rummet, gå lite snabbare… bli medveten om luften mot din hud, i ditt ansikte… Sprid ut dina fingrar och känn luften mot dina händer… vrid händerna så att luften träffar nya delar av din hud… stanna när du kommer fram till nästa rum.
Så låter en del av projektet 732 m i Gävle av danskonstnären Anna Asplind. Anna Asplind kommer ursprungligen från Karlstad, men sedan hon tog sin examen från Balettakademien i Göteborg år 2008, har hon bott och verkat i Berlin. I vår har hon dock vänt tillbaka till Sverige för att göra en DanceWalk i Gävle Sjukhus.
Konceptet DanceWalks, som Anna Asplind har arbetat med sedan 2009, kan förklaras som en koreograferad uppmaning att utforska sin omgivning. Deltagarna får information om sin startposition samt varsin mp3-spelare. I den finns instruktioner om vart de ska bege sig härnäst och förslag på olika sätt att utforska, känna och se det rum de befinner sig i. Kvällen innan DanceWalken ’732 m i Gävle’ har premiär träffar jag Anna Asplind och Elenor Noble, som är producent och initiativtagare till projektet, för ett samtal om sjukhusminnen, om konst i offentliga och semi-offentliga rum, och om hur det hela började.
Innan turen kom till Gävle hade Anna Asplind arbetat med DanceWalks bland annat i hemstaden Berlin (2009), i Reyjkavik (2010), som en del av Kulturkalaset i Göteborg (2010), dansfestivalen Abundance i Karlstad (2010), Kultur och Porslinsfestivalen i Lidköping (2011), i Borås (2011) och i Vallebygden (ett samarbete mellan Kultur i Väst och Skara Kommun 2011). Efter varje avslutat projekt lämnas ljudfilen kvar, så att vem som helst som vill gå danspromenaden kan göra det (alla ljudfiler finns förresten också att ladda ned gratis från www.dancewalks.blogg.se).
De flesta danspromenader är utformade för stadskärnor och tar inspiration från dess arkitektur och linjer, dess ljudlandskap, dess olika funktioner och de normer som styr oss där, berättar Anna Asplind. Stadskärnan är också det rum hon känner sig mest bekväm att arbeta i. -En del av mitt arbete är att ifrågasätta och tänja på gränserna för vad man får göra med kroppen på olika platser, berättar hon, men inne i städer är man ofta förhållandevis fri. Ett sjukhus, som är just den institution hon har arbetat med den här våren är däremot en semi-offentligt plats, och därmed mycket mer kontrollerad av både formella regler och oskrivna lagar om vad man får och inte får göra. Under sitt efterforskningsarbete har Anna Asplind både hoppat ur vägen för truckförare i ilfart, bråkat med säkerhetschefer och stött på oroliga sjuksköterskor som undrade om hon mådde riktigt bra då hon satt ned i en korridor där man förväntas gå. Vid ett tillfälle kom till och med en säkerhetsvakt och avbröt hennes arbete. Han hade tillkallats för att Anna hade vandrat runt på sjukhuset länge, till synes utan ett mål. Efter en del förklarande visade det sig dock att vakten ifråga uppskattade social konst, och så släppte han mig, skrattar hon.
På frågan om det verkligen är klokt att ifrågasätta sjukhusets normer, som ju är utformade för att ge en så effektiv sjukvård som möjligt svarar Elenor Noble att det inte handlar om att ifrågasätta eller kritisera, utan om att synliggöra sjukhuset. I det här verket får rummen ta plats och bli sedda på ett sätt som de annars inte är. Elenor Noble, som är konstvetare i grunden, arbetar på Gävleborgs Landsting, bland annat med att få in mer konst i landstings lokaler. Även länsdanskonsulent Sofia Nohrstedt har varit engagerad i projektet 732 m i Gävle och tanken är att man kommer att arrangera ett stort projekt/residens per år.
Musiken till ljudfilen 732 m i Gävle är komponerad av musikern Thomas Chousos, aka Tadklimp, och består enbart av ljud från sjukhuset. Bland annat fick sjuksköterskorna på kirurgavdelningen under en dag välja ett ljud som de ansåg representera sin arbetsplats. Anna Asplind berättar att de verkligen engagerade sig och bidrog med ljud av alltifrån hjärtmaskiner till ultraljud och det lätet handspritsbehållarna ger ifrån sig då man trycker på dem. Sjuksköterskornas bidrag till ljudbilden var oerhört värdefullt, menar Anna Asplind, och det verkade som om de själva njöt av att få utforska sin arbetsplats på ett nytt sätt.
Både Elenor Noble och Anna Asplind är tydliga med att projektet i Gävle Sjukhus visserligen är till för alla, men främst riktar sig till personalen, patienterna och de anhöriga som dagligen vistas i sjukhusets lokaler. Målet är att ’732 m i Gävle’ ska ge dem ett verktyg att förhålla sig till sin kropp och den miljö de befinner sig i på ett nytt sätt. Den här pedagogiska sidan har danspromenaderna haft från första början. -När jag utvecklade idén hade jag precis arbetat som danslärare åt Dans i Värmland där föreställningarna om vad dans är var väldigt konservativa, berättar Anna Asplind. Dans är hiphop. Eller jazzfunk. Eller pardans. Det vida spektrum av samtidsdans som finns där ute hade inte nått till mina elevgrupper och det kändes oerhört frustrerande, fortsätter hon. Jag kände att jag behövde ett medel för att dela med mig av min syn på vad dans är och kan vara. Vad upplevelsen av den egna kroppen i ett rum kan vara. Kanske är just det själva kärnan i DanceWalks, att ge icke-dansare en upplevelse av dans som de annars inte skulle haft tillgång till. Naturligtvis kan även dansare och andra som arbetar med den egna kroppen gå mina DanceWalks, tillägger hon, för dem blir de antagligen inte ett nytt sätt att se dans, men kanske ett sätt att utforska sin konstform i ett nytt sammanhang.
Den som är intresserad av att gå danspromenaden ’732 m i Gävle’ finner mer information på hemsidan www.lg.se/dancewalks. Förutom att ljudfilen kommer att finnas till utlåning har en filmad version av promenaden också installerats som en permanent installation i entrén till Gävle Sjukhus.

Kristin Hagegård

Fler Recensioner

Annonser